Kanál Dunaj - Odra - Labe: stavba za stovky miliard by mohla být dokončená v roce 2039

Ústí řeky Moravy do Dunaje. Zde by podle jedné varianty kanál začínal

Ústí řeky Moravy do Dunaje. Zde by podle jedné varianty kanál začínal Zdroj: wikimedia.org

Propojení Dunaje, Odry a Labe pro provoz nákladních lodí by mohlo být hotové do roku 2039. Předpokládá to harmonogram, který vypracovalo ministerstvo dopravy a který dnes ministr Zdeněk Žák představil prezidentu Miloši Zemanovi. Celkem má stavba vodního koridoru stát zhruba 400 miliard korun, odhadlo Ředitelství vodních cest. Podle Žáka tak může jít o poslední velký projekt, na který může Česko čerpat dotace z Evropské unie.

Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe.

„Nám se podařilo popsat všechny činnosti, které musí stavba zahrnovat, a dát jim časový rámec,“ uvedl Žák. Dokončení projektu do 16 let je podle Žáka reálné, existuje navíc ještě roční až dvouletá rezerva, o které by se dala výstavba zkrátit, věří ministr.

Kanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů)Kanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů) | wikimedia.orgKanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů)

Do konce příštího roku by podle harmonogramu měla vzniknout studie proveditelnosti a analýza dopadu stavby na životní prostředí. Do roku 2020 by pak měly být hotové plavební stupně na Labi v Děčíně a v Přelouči, mezitím by se od roku 2015 měly souběžně připravovat projekty nových staveb, což by mělo být hotovo do roku 2030. Samotná stavba koridoru po jednotlivých úsecích by se podle návrhu ministerstva měla uskutečnit mezi lety 2023 - 2039.

Aktuální harmonogram ministerstva dopravy počítá s časnějším termínem než paralelně vznikající studie Ředitelství vodních cest (ŘVC), které předpokládalo dostavbu vodního koridoru do roku 2045. Ředitelství zároveň počítalo se vznikem speciálního zákona, kterým by se tato konkrétní stavba měla urychlit. Ministerská verze harmonogramu ale se speciální legislativou nepočítá.