AdBlue je nedostatek. Může za to cena plynu | E15.cz

Klíčová sloučenina pro diesely AdBlue dochází. Hrozí kolaps dopravy a zásobování

František Mühlfeit, jon

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Cena aditiva AdBlue pro dieselové motory vyletěla v maloobchodě na desetinásobek. To vyvolalo paniku u čerpacích stanic, ale i na nejvyšších politických místech. Proč je kritický nedostatek AdBlue? Motoristická krize přehledně a v souvislostech.

Jaké je složení AdBlue a k čemu se používá?

AdBlue je synteticky vyráběný roztok močoviny, který se automaticky vstřikuje do výfukového potrubí u většiny moderních dieselových aut. Nenahraditelná přísada se používá už patnáct let, aby se dalo vyhovět přísným limitům škodlivin, a to po zavedení emisní normy EURO 4 pro nákladní vozidla, respektive EURO 5 pro osobní automobily. 

Po promísení AdBlue se zplodinami ve výfukovém ústrojí se močovina za vysokých teplot rozkládá na oxid uhličitý a amoniak, jenž reaguje s karcinogenními oxidy dusíku vznikajícími při spalování nafty. Ty se posléze rozkládají na elementární dusík a vodu, tedy látky nezávadné pro životní prostředí. 

Proč je nedostatek AdBlue?

Močovina, hlavní složka AdBlue, vzniká jako vedlejší produkt při výrobě syntetických hnojiv, která v Evropě produkuje jen několik velkých společností. V Německu museli výrobu omezit a v Polsku dokonce zastavit, protože se přestala vyplácet kvůli rostoucím nákladům na zemní plyn, který je pro produkci zásadní. 

Dalším problémem je, že největší evropský producent, slovenská firma Duslo z holdingu Agrofert, bude muset omezit vývoz do zahraničí kvůli snaze tamní vlády ochránit domácí trh. 

Vyrábět syntetickou močovinu samostatně by se nevyplácelo, a proto nelze poptávku jednoduše uspokojit. Zásoby zemního plynu navíc rychle ubývají, v zásobnících je ho nejméně od roku 2009. 

Kritickou situaci způsobily snížené dodávky plynu z Ruska a nepříznivé počasí, kvůli kterému nedodávaly očekávané množství energie větrné a solární elektrárny, jejichž energetický výpadek musel vykrývat zemní plyn.

Důsledky krize mohou být hrozivé

Roztok močoviny nelze při současné konstrukci automobilů nahradit. Obcházení emisních norem brání u všech vozů používajících AdBlue ve výrobě instalovaný systém znemožňující provoz bez aditiva. V praxi to znamená, že jakmile v nádrži kapalina dojde, auto nelze nastartovat.

Po svolení úřadů by bylo možné systém odblokovat, což je úkon, který by pravděpodobně zahltil autoservisy tisíci automobilů. Navíc by při dlouhodobém provozu vozidla bez AdBlue hrozilo trvalé poškození výfukového systému.

Většina aut však ještě má dostatečnou zásobu. S plnou nádrží AdBlue dokáže průměrný automobil ujet až patnáct tisíc kilometrů se spotřebou zhruba jednoho litru na tisíc ujetých kilometrů. To však neplatí pro nákladní auta a autobusy, kde se spotřeba blíží až dvěma litrům na sto kilometrů.

Očekávat lze zdražení dopravy. Hrozí ale i logistický kolaps, pokud by nedostatek a vysoká cena AdBlue dlouhodobě přetrvávaly. Trend se však momentálně zbrzdit příliš nedaří, jen za poslední tři týdny vzrostly ceny AdBlue o 300 procent. 

Ruský Gazprom začal omezovat dodávky plynu už v srpnu poté, co německý soud došel k závěru, že nedávno dokončený plynovod Nord Stream 2 musí respektovat regulaci Evropské unie, která požaduje právní oddělení producenta a přepravce plynu. 

Staršímu plynovodu Nord Streamu 1 se regulaci podařilo obejít v roce 2011 za příznivější politické situace, kdy byl z pohledu legislativy vnímán jako pouhá „spojka“, nikoli jako potrubí zajišťující přímé dodávky. Rozhodnutí německého soudu výrazně zpomalilo zprovoznění plynovodu Nord Stream 2 a Moskva si podle některých analytiků odplatu v podobě omezení dodávek nenechala ujít.

Obnovení přívodu zemního plynu v původním rozsahu by podle náměstka ruského premiéra Alexandra Novaka mělo nastat v listopadu. Do té doby však bude hrozit dopravní kolaps.

Stát nakoupí AdBlue do rezervy

Zhoršující se situace jsou si vědomi i politici. Dosluhující ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček Právu sdělil, že speciální tým složený  ze zástupců Správy státních a hmotných rezerv,  Svazu chemického průmyslu, Čepra, Česmadu Bohemia a samotného ministerstva analyzují celkovou situaci v souvislostech. Podle Havlíčka může za situaci spíše nervozita na trhu a masivní zkupování kapaliny, kdy se poptávka zvýšila až o polovinu. Stát by měl rovněž doplnit homotné rezervy státu o tuto kapalinu, aby byl případně k dostání pro hasiče, policisty i záchrannou službu.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

 

Autor: František Mühlfeit, jon

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah