Kombinovaná doprava v Maďarsku končí

Dvoupatrová souprava od švýcarské firmy Stadler trochu připomíná pražské příměstské vlaky City Elefant

Dvoupatrová souprava od švýcarské firmy Stadler trochu připomíná pražské příměstské vlaky City Elefant Zdroj: E15 Anna Vackova

Brzy, snad od Vánoc, přibude na už tak přeplněných maďarských dálnicích dalších třicet tisíc kamionů. Právě tolik se jich mezi maďarským Segedínem a rakouským Welsem každoročně převáží po železnici. Rakouská společnost Ökombi a maďarská Hungarokombi totiž končí s kombinovanou dopravou a ruší společnou firmu Ro-La (Rollende Landstrasse).

Více než rok obě firmy bojovaly za zachování ekologické přepravy, ale po zastavení státní podpory utrpěly příliš vysoké ztráty. Pokud by už v Maďarsku existovalo elektronické mýtné, Ro-La by silniční přepravě dokázala konkurovat, ale zatím nebyl ani řádně vypsán tendr.

Elektronické mýtné bude zavedeno nejdříve příští rok v létě, ale do té doby Ro-La jistě nevydrží. Kamiony přijíždějící od Turecka se dosud ve stanici Kiskundorozsma u Segedína nakládaly na vlak a jejich konečná byla v západorakouském městečku Wels. „V lednu zrušil stát dotaci na poplatky za použití železnice.

Kamiony se tak přesunují po maďarských dálnicích doslova za drobné, zatímco Ro-La platila státním železnicím MÁV za používání kolejí více než 400 milionů forintů (36 milionů korun),“ vysvětluje jednatel Hungarokombi István Tomcsányi.

„Původně mělo být elektronické mýto zavedeno už v roce 2009, pak bychom byli rentabilní. Suma státní dotace se rovnala poplatkům pro MÁV. Linka se ale stala ztrátovou a rakouský většinový vlastník se proto rozhodl stáhnout rolety,“ dodává.

Zpočátku se přitom zdálo, že firma bude velmi úspěšná. V roce 2002 po železnici cestovalo sto tisíc kamionů. Po vstupu Maďarska do EU už jen osmdesát tisíc ročně a po integraci Bulharska a Rumunska klesl počet na třicet tisíc. Podnikatelé několikrát neúspěšně lobbovali u vlády za podporu Ro-La. Nezabralo ani to, že železnice ročně přijde o 1,3 miliardy forintů, když firma přestane využívat její služby.

Čtěte také:

Kamiony čeká na Slovensku vysoké mýtné

Mýtné by mohlo podražit. Kvůli hluku a znečištění

„Argumentovali jsme i tím, že EU podporuje železniční přepravu, ale zdá se, že teorie a praxe jsou rozdílné věci. Když zavřeme firmu, ztratí práci sto lidí,“ stěžuje si Tomcsányi. Také ekologická organizace nazvaná Pracovní skupina vzduch v otevřené výzvě ostře kritizuje, že vláda jde proti směrnicím a představám unie. „Jedním z cílů společné dopravní politiky EU je zvyšovat efektivitu a konkurenceschopnost železničních systémů,“ připomínají ochranáři.

Železnice versus dálnice

Jediná vlaková souprava by ušetřila ovzduší o výfukové plyny a hluk a silnice o zátěž 27 kamionů. Na úseku Segedín–Wels dlouhém 613 kilometrů ale stojí kamionový lístek téměř 300 tisíc forintů (necelých 27 tisíc korun). Po silnici to při započtení pohonných hmot a dálničního poplatku vychází na 217 tisíc forintů. V případě elektronického mýta by už byla zřejmě výhoda na straně kombinované přepravy. Cesta po dálnici by sice vyšla na 274 tisíc forintů, ale je třeba vzít v úvahu i stálé nasazení řidiče a amortizaci vozidla. Na kombinovanou přepravu se navíc nevztahují víkendová omezení. Kromě toho se zvýšením počtu kamionů zhorší bezpečnost na silnicích.

Pokud by už v Maďarsku existovalo elektronické mýtné, Ro-La by silniční přepravě dokázala konkurovat. Zatím ale nebyl ani řádně vypsán tendr

O autorovi| Gregor Martin Papucsek, Budapešť