Kombinovaná doprava v Maďarsku končí | E15.cz

Kombinovaná doprava v Maďarsku končí

Dvoupatrová souprava od švýcarské firmy Stadler trochu připomíná pražské příměstské vlaky City Elefant
Dvoupatrová souprava od švýcarské firmy Stadler trochu připomíná pražské příměstské vlaky City Elefant
• 
ZDROJ: E15 Anna Vackova
Gregor Martin Papucsek

Gregor Martin Papucsek

Brzy, snad od Vánoc, přibude na už tak přeplněných maďarských dálnicích dalších třicet tisíc kamionů. Právě tolik se jich mezi maďarským Segedínem a rakouským Welsem každoročně převáží po železnici. Rakouská společnost Ökombi a maďarská Hungarokombi totiž končí s kombinovanou dopravou a ruší společnou firmu Ro-La (Rollende Landstrasse).

Více než rok obě firmy bojovaly za zachování ekologické přepravy, ale po zastavení státní podpory utrpěly příliš vysoké ztráty. Pokud by už v Maďarsku existovalo elektronické mýtné, Ro-La by silniční přepravě dokázala konkurovat, ale zatím nebyl ani řádně vypsán tendr.

Elektronické mýtné bude zavedeno nejdříve příští rok v létě, ale do té doby Ro-La jistě nevydrží. Kamiony přijíždějící od Turecka se dosud ve stanici Kiskundorozsma u Segedína nakládaly na vlak a jejich konečná byla v západorakouském městečku Wels. „V lednu zrušil stát dotaci na poplatky za použití železnice.

Kamiony se tak přesunují po maďarských dálnicích doslova za drobné, zatímco Ro-La platila státním železnicím MÁV za používání kolejí více než 400 milionů forintů (36 milionů korun),“ vysvětluje jednatel Hungarokombi István Tomcsányi.

„Původně mělo být elektronické mýto zavedeno už v roce 2009, pak bychom byli rentabilní. Suma státní dotace se rovnala poplatkům pro MÁV. Linka se ale stala ztrátovou a rakouský většinový vlastník se proto rozhodl stáhnout rolety,“ dodává.

Zpočátku se přitom zdálo, že firma bude velmi úspěšná. V roce 2002 po železnici cestovalo sto tisíc kamionů. Po vstupu Maďarska do EU už jen osmdesát tisíc ročně a po integraci Bulharska a Rumunska klesl počet na třicet tisíc. Podnikatelé několikrát neúspěšně lobbovali u vlády za podporu Ro-La. Nezabralo ani to, že železnice ročně přijde o 1,3 miliardy forintů, když firma přestane využívat její služby.

Čtěte také:

Kamiony čeká na Slovensku vysoké mýtné

Mýtné by mohlo podražit. Kvůli hluku a znečištění

„Argumentovali jsme i tím, že EU podporuje železniční přepravu, ale zdá se, že teorie a praxe jsou rozdílné věci. Když zavřeme firmu, ztratí práci sto lidí,“ stěžuje si Tomcsányi. Také ekologická organizace nazvaná Pracovní skupina vzduch v otevřené výzvě ostře kritizuje, že vláda jde proti směrnicím a představám unie. „Jedním z cílů společné dopravní politiky EU je zvyšovat efektivitu a konkurenceschopnost železničních systémů,“ připomínají ochranáři.

Železnice versus dálnice

Jediná vlaková souprava by ušetřila ovzduší o výfukové plyny a hluk a silnice o zátěž 27 kamionů. Na úseku Segedín–Wels dlouhém 613 kilometrů ale stojí kamionový lístek téměř 300 tisíc forintů (necelých 27 tisíc korun). Po silnici to při započtení pohonných hmot a dálničního poplatku vychází na 217 tisíc forintů. V případě elektronického mýta by už byla zřejmě výhoda na straně kombinované přepravy. Cesta po dálnici by sice vyšla na 274 tisíc forintů, ale je třeba vzít v úvahu i stálé nasazení řidiče a amortizaci vozidla. Na kombinovanou přepravu se navíc nevztahují víkendová omezení. Kromě toho se zvýšením počtu kamionů zhorší bezpečnost na silnicích.

Pokud by už v Maďarsku existovalo elektronické mýtné, Ro-La by silniční přepravě dokázala konkurovat. Zatím ale nebyl ani řádně vypsán tendr

O autorovi| Gregor Martin Papucsek, Budapešť

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.