Kompletní změny pražské MHD se ruší, Ropid je musí předělat
Od dubna by měly zároveň začít platit i změny nachystané v souvislosti se zapojením příměstských autobusů z Mělnicka a Neratovicka do pražské integrované dopravy.
„Prošel jsem všechny námitky a i přesto, že oceňuji rychlost, se kterou Ropid velkou část připomínek pozitivně vyřešil a zapracoval, shledal jsem oprávněnost dalších mnoha připomínek, které zohledněny nejsou,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) Dodal, že návrh vrací Ropidu k zásadnímu přepracování tak, aby byl v souladu s požadavky městských částí a ku prospěchu Pražanů.
Termín, do kdy jej má vytvořit, dán nebyl. „Bude to úkol nového ředitele Ropidu,“ řekl Dolínek. Nový ředitel Ropidu by měl být znám do konce února. Příští týden by se mělo uskutečnit druhé kolo výběrového řízení, do kterého postoupilo pět z celkem 18 přihlášených kandidátů.
„V plánu změn není počítáno například s chystaným rozšířením parkovacích zón, nikdo se nebavil s řidiči DPP ani s veřejností a rovněž nebyl udělán nový takzvaný směrový průzkum,“ řekl. Směrový průzkum zaznamenává, kudy cestuje nejvíce lidí.
Jednání v balících
Změnit by se měl i způsob projednávání změn. Dolínek chce, aby Ropid nevyjednával vždy pouze s jednou městskou částí, ale aby se jednání uskutečňovala v „balících“. „Není možné od sebe například oddělit Prahu 6 a 17, doprava tu spolu souvisí,“ řekl Dolínek. Nově se do tvorby mají zapojit také externí odborníci.
Podle původního návrhu se změny neměly týkat jen Prahy 6, ale celého území Prahy. Po stejných trasách mělo jezdit jen sedm z 24 linek tramvají, měly přibýt dvě nové a jedna měla být zrušena. Změny se měly dotknout také 54 ze 134 autobusových linek.
Jasné ale v tuto chvíli není ani to, jak budou nově jezdit linky v okolí prodlouženého metra A. Také ty totiž Ropid společně s DPP a Prahou 6 znovu posoudí. „Musí to udělat tak, aby mohly začít od 6. dubna platit,“ dodal Dolínek. Místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská uvedla, že s Ropidem ani DPP se na znění změn ještě radnice nedohodla.
Hlasitá Praha 6
Nejvíc připomínek vyslovily čtvrti v západní části Prahy, jedním z nejhlasitějších kritiků byla Praha 6, kudy vede nová část metra. Výhrady měly ale i ostatní městské části, kterým vadilo, že se mění MHD i na druhé straně Prahy, než kudy vede nové metro.
Změny kritizují i opoziční zastupitelé. „Ropid se měl zaměřit pouze na rušení takzvaných souběžných tras autobusů a tramvají, které kopírují prodlouženou trasu metra A. jakékoliv další změny jsou pro mě nepochopitelné,“ sdělil opoziční zastupitel a předseda pražské ODS Filip Humplík.
Na prodlouženém úseku metra A přibudou stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Provoz bude Prahu letos stát 313 milionů korun a stavba vyšla na asi 20 miliard korun.
Jaroslav Ďuriš: Do stavby metra D chceme zapojit i soukromníky