Konec rekordům, kamiony převezly výrazně méně zboží. Pouze 116 milionů tun

Západní země EU chtějí řidičům kamionů zakázat spánek v kabinách.

Západní země EU chtějí řidičům kamionů zakázat spánek v kabinách. Zdroj: ČTK

Kontrola kamionů, ilustrační foto
Přední ekonom Lukáš Kovanda.
Dva havarované kamiony blokují dálnici D1 u Brna: Ve směru na Prahu neprojedete (ilustrační foto)
4
Fotogalerie

Nákladní automobily přepravily ve třetím čtvrtletí méně zboží. Mohl by to být signál pro celou ekonomiku.

Nákladní silniční doprava loni přestala lámat rekordy. Překvapení přinesly nejnovější statistiky ministerstva dopravy, podle kterých se objem zboží na korbách českých nákladních aut ve třetím čtvrtletí výrazně snížil. Dopravci převezli 116 milionů tun zboží, zhruba o 6,5 procenta méně než předloni.

Pokles nastal poprvé od druhého čtvrtletí roku 2013 – od té doby výkony dopravců neustále rostly. Třetí čtvrtletí je přitom v dopravě tradičně nejsilnější. Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy objem přeprav do jisté míry předznamenává makroekonomický cyklus a nejnovější pokles tak je nepříznivým znamením.

„Není náhodné, že ve třetím čtvrtletí 2016 došlo také poprvé od prvního kvartálu 2013 k meziročnímu poklesu jak celkového objemu tuzemského vývozu, tak současně i objemu dovozu do Česka,“ uvedl Kovanda. Podle něj to může znamenat, že ekonomický růst naráží na své limity. Na druhé straně prý není radno dopravu přeceňovat, i tak podle odhadů vykáže sektor za celý rok nadprůměrných 400 milionů tun.

Tomu napovídá i mírně vyšší výběr mýta. Nepanikaří ani dopravci. Z rychlého průzkumu sdružení Česmad Bohemia plyne několik možných vysvětlení. Statistiku mohla ovlivnit vyšší srovnávací základna, když v roce 2015 žila vnitrostátní doprava mimo jiné z boomu stavebních prací. Dočerpávaly se totiž evropské fondy. Loni narostl počet jízd ze zahraničí zpět bez vytížení.

V německých podnicích prý bylo více odstávek. Důvodem může být i nedostatek řidičů, které se v době letních dovolených nedařilo pokrýt náhradníky. V neposlední řadě může hrát roli i odklon dopravců od Francie kvůli tamnímu požadavku na minimální mzdu, problémy v Rusku a Turecku a migrační krize u Lamanš- ského průlivu.