Konkurentům ČD Cargo se loni dařilo

nádraží

nádraží Zdroj: E15 Anna Vackova

Trh nákladních železničních přeprav není zdaleka v takové krizi, jak by se mohlo zdát z výsledků dominantní státní firmy ČD Cargo. Soukromí dopravci gigantovi zdatně sekundují a na rozdíl od něj stále rostou. Ukazují to jejich loňské přepravní výsledky.

K největším soukromníkům na kolejích v Evropě patří AWT z portfolia podnikatele Zdeňka Bakaly. Objem zboží na vagonech AWT sice loni stagnoval kolem jedenácti milionů tun, výrazně ale vzrostl důležitější ukazatel, totiž dopravní výkon v tunokilometrech. Tam firma hlásí nárůst o třetinu na 1,19 miliardy tunokilometrů. Znamená to, že se výrazně zvýšila průměrná vzdálenost, kterou vlaky ujedou. Tím rostou i platby zákazníků.

„Rostoucí vzdálenost přepravy potvrzuje, že největší konkurenční výhodou české železnice je její ideální tranzitní poloha. Je přirozeným logistickým uzlem Evropy,“ uvedl Petr Jonák z AWT. Pro srovnání, státnímu cargu klesly výkony o šest procent na 13 miliard tunokilometrů, objem zboží se snížil o sedm procent na 73 milionů tun. Podle Jonáka i loni putovaly po kolejích hlavně zásilky pro energetiku, ocelářský, chemický a automobilový průmysl. Podobně jako AWT se loni dařilo i firmě Unipetrol Doprava, která je propojena se skupinou PKN Orlen.

Objem zboží loni stagnoval na 2,4 milionu tun, výkony ale vzrostly o pět procent. „V roce 2012 se více exportovalo ve směru do Polska a Slovenska,“ uvedl obchodní ředitel Vladimír Sekal. Unipetrol Doprava se primárně zaměřuje na přepravu chemických látek pro mateřskou skupinu, roste ale podíl externích zákazníků. „Letos se na to ještě více zaměříme, počítáme s mírným nárůstem výkonů,“ doplnil Sekal.

„V roce 2012 se více exportovalo směr Polsko a Slovensko, to jsou dlouhé relace přes hraniční přechody Petrovice u Karviné, Bohumín, Lanžhot a Horní Lideč,“ uvedl obchodní ředitel Vladimír Sekal. Unipetrol Doprava se primárně zaměřuje na přepravu chemických látek pro mateřskou skupinu, roste ale podíl externích zákazníků. „Letos se na to ještě více zaměříme, počítáme s mírným nárůstem výkonů,“ doplnil Sekal. Nárůst hlásí i firmy, které se soustřeďují na kombinovanou dopravu silnice/železnice.

Zvyšovat výkony se loni dařilo i firmám z oboru kombinované dopravy silnice/železnice. Příkladem je Bohemiakombi a její třetinový nárůst. Deník E15 oslovil i firmu SD–Kolejová doprava, u níž se předpokládá, že loni uzmula značnou část přeprav uhlí právě státnímu cargu. Firma ale informace neposkytla s poukazem na politiku své babičky, kterou je ČEZ.

Srovnání konkurentů s ČD Cargo nemusí ale být vždy vypovídající. Cargo tradičně zajišťuje přepravu takzvaných kusových zásilek, což je ekonomicky ztrátové. Konkurence si naopak vybírá pouze lukrativní ucelené vlaky. Přes rozdílné výsledky mají všechny železniční firmy jeden společný cíl. Dotáhnout do konce boj za snížení poplatků za koleje, které podle nich patří v českých zemích k nejvyšším v Evropě.