Kontroverzní vltavská vodní cesta: projeli jsme ji z Budějovic k Týnu, podívejte se

Tady vltavská vodní cesta začíná. U Lannovy loděnice pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích.

Tady vltavská vodní cesta začíná. U Lannovy loděnice pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích. Zdroj: Jan Šindelář

Vltava v Budějovicích.
Budějovice příliš hezké pohledy z vody nenabízejí.
Zastávka parníků v Českém Vrbném, což je čtvrť při severním okraji Českých Budějovic.
Plavební komora na jezu v Českém Vrbném má převýšení sedm metrů.
Do přístavu v Českých Budějovicích (Českém Vrbném) projede i velký parník. Je třeba ale zvednout most.
28
Fotogalerie

Stavba vltavské vodní cesty nepřestává budit vášně. Ředitelství vodních cest tvrdí, že pouze obnovuje cestu tam, kde před výstavbou přehrad po staletí byla. Deník E15 hotovou část projel a zdokumentoval.

 

Splavnění má podporu například u starostů Hluboké nad Vltavou Tomáše Jirsy a Týna nad Vltavou Milana Šnorka. Ti ve vltavských tůních vidí možný zdroj příjmů z budoucího rozkvětu cestovního ruchu.

Naopak kritici poukazují na to, že dvě miliardy za úsek z Budějovic do Týna nad Vltavou by se daly využít jinak a lépe. K těm patří například jihočeský hejtman Jiří Zimola. Další miliardy si vyžádají výtahy pro velké lodě na Orlíku a Slapech tak, aby parníky mohly teoreticky doplout z jihočeské metropole až do Hamburku.

Video placeholde
Výjezd z plavební komory v Hluboké nad Vltavou. • Jan Šindelář

Splavný úsek jihočeské části vodní cesty od Budějovic do Hněvkovic u Týna nad Vltavou má nicméně své kouzlo. Jeho součástí je Hněvkovická přehrada, která má po obou stranách hluboké lesy.

Na vzhledu staveb na vodě se podíleli architekti Martin Krupauer a Jiří Střítecký.