Křetínský chce koupit polské cargo CTL

Daniel Křetínský

Daniel Křetínský Zdroj: Robert Zlatohlavek, E15

Energetický a průmyslový holding (EPH) hodlá hrát v brzké době významnou roli i na středoevropském dopravním trhu. Skupina podnikatelů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče je momentálně na námluvách v Polsku, kde chce koupit jednoho z tamních lídrů na poli dopravy společnost CTL Logistics. Polská firma, jejíž síla tkví především v železničních přepravách, je momentálně na prodej. Eminentní zájem EPH o polskou akvizici potvrdil deníku E15 dobře informovaný zdroj.

Podle něj je logické, že se CTL Logistics propojí s dceřinou společností českého holdingu EP Cargo. Zájem o CTL nicméně projevil počátkem září i polský dominant PKP Cargo. „EPH sleduje zajímavé příležitosti na okolních trzích, na druhé straně nekomentuje spekulace o svých akvizičních záměrech,“ vyjádřil se mluvčí holdingu Daniel Častvaj.

EPH se nechystá polknout nějakého drobečka. CTL Logistics je největším alternativním nákladním dopravcem na polských kolejích, jehož tržní podíl se blíží sedmi procentům. Provozuje téměř 200 lokomotiv a 4800 vagonů. Pro EPH je přitom důležité, že téměř polovina vagonů polské firmy jsou „uhláky“. Přeprava uhlí a dalších energetických surovin tvořila loni u CTL Logistics přes 40 procent z celkových 13 milionů tun nákladu.

Akvizice může promluvit i do situace na českém trhu. EPH se snaží využívat především služeb své dcery EP Cargo. Ta ročně přepraví po železnici přes 3,5 milionu tun uhlí a dalších komodit. Všechny potřeby holdingu ale sama vykrývat nedokáže a využívá spolupráce s ČD Cargo, AWT nebo Deutsche Bahn. To by se mohlo případným zařazením CTL Logistics do EPH změnit. Polská firma se navíc zabývá i silniční logistikou, námořním zasilatelstvím nebo rekultivacemi po dolování.

Prodej CTL není jedinou změnou na trhu

Prodej polského dopravního obra CTL Logistics není jedinou zajímavou akviziční příležitostí na železnici v regionu střední Evropy. Na prodej je podle všeho i společnost AWT z portfolia podnikatele Zdeňka Bakaly. Ta je, pokud jde o počty lokomotiv a vagonů, zhruba stejně velká jako CTL.

Největší polský dopravce PKP Cargo přitom už oznámil uzavření předběžné dohody s AWT. Smlouva dává Polákům právo na provedení hloubkové kontroly firmy s českými kořeny a také časově omezenou exkluzivitu na jednání o převzetí. AWT v tuzemsku kromě vozidel vlastní například terminál kombinované dopravy v Paskově u Ostravy, provozuje přes 60 železničních vleček a vlastní zhruba 400 kilometrů tratí. Sama AWT přitom ještě nedávno měla expanzivní choutky, když pokukovala po ztrátové chorvatské firmě HZ Cargo.

Na trhu ale v posledních letech sešlo i z mnohem velkolepějších plánů. Jako zcela nerealistické se ukázaly plány ministerstva dopravy z roku 2011 na ovládnutí polského PKP Carga českým ČD Cargo. Stejně zkrachovalo i plánované spojení ČD Carga se slovenským protějškem.