Krize důvěry v regulátora z USA. Nechal se letecký úřad před tragickou nehodou ovlivnit Boeingem?

Čínské aerolinky musely uzemnit všechny své letouny Boeing 737 MAX 8

Čínské aerolinky musely uzemnit všechny své letouny Boeing 737 MAX 8 Zdroj: Boeing

Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
11
Fotogalerie

Boeing a americký letecký úřad FAA čelí kritice za váhavou reakci na fatální nehody letounů 737 MAX. Výsledkem může být oslabení postavení USA jako země, která do značné míry stanovuje měřítka bezpečnosti v letecké dopravě. 

Když se v říjnu zřítil Boeing 737 MAX 8 aerolinek Lion Air do Jávského moře, slíbil Boeing, že upraví jeden ze systémů řízení letadla. A zatímco tato aktualizace softwaru je stále ve vývoji, došlo k další tragédii. V Etiopii havaroval stejný letoun, přičemž okolnosti obou katastrof jsou si velmi podobné. Reakce z celého světa byla okamžitá. Úřady, počínaje těmi čínskými, nařídily svým aerolinkám stroje ihned odstavit. Jen v USA bylo ticho.

Boeing vyzval provozovatele k odstavení letadel až ve středu, tři dny po nehodě v Etiopii, „z opatrnosti a s cílem ujistit veřejnost o bezpečnosti letadla“. Firma trvá na tom, že její nejnovější letouny jsou zcela bezpečné. A FAA jednala až poté, co jí k tomu svým nařízením donutil prezident Donald Trump.

Podle řady znalců oboru přitom nejde o jednorázovou záležitost. James Hall, bývalý ředitel amerického úřadu pro vyšetřování leteckých nehod NTSB, považuje za jádro problému 14 let staré rozhodnutí FAA. Ta tehdy upustila od dřívější praxe, kdy sama vybírala osoby zodpovědné za proces schvalování nového letadla do provozu, a následně FAA na průběh certifikace dohlížela. V roce 2005 přišla změna – Boeing a další výrobci sami vyberou svého zaměstnance, který následně provede proces certifikace letadla. „Výrobce provádí bezpečnostní dohled sám nad sebou,“ napsal Hall v komentáři pro list The New York Times. Od zavedení tohoto systému Boeing představil dva nové letouny - 787 Dreamliner a 737 MAX – a oba postihly závažné technické problémy, dodává Hall.

Nový proces certifikace kritizuje i bývalý vývojář v NASA a nyní advokát specializující se na letectví Mike Slack. Vytváří prý prostor pro podezření, že schvalovací prostor neproběhl tak, jak by měl. „Vzniká tak konflikt zájmů, za vzácných okolností mohlo dojít ke zneužití situace,“ řekl zpravodajskému serveru ccn.com.

Vznikající nedůvěru v Boeing a FAA dobře ilustruje postup etiopských vyšetřovatelů. Protože nedisponují technikou pro čtení letových zapisovačů zříceného letadla, obrátili se s žádostí o pomoc do zahraničí. Neoslovili ale FAA, jak je v podobných případech obvyklé. Etiopie nejprve kontaktovala německého regulátora BFU. Úředníci v Braunschweigu ale potřebné zařízení rovněž nemají, analýzu záznamů tak nakonec Etiopané svěřili francouzskému úřadu BEA. FAA zůstala stranou, byť se na vyšetřování přímo podílí jako úřad ze země výrobce havarovaného letounu.

Taková situace může poškodit jak Boeing, tak FAA. „Když vaše reputace závisí na bezpečnosti, nezáleží na tom, co již bylo prokázáno a čí je to chyba. V takovém případě musíte stát v čele úsilí zajistit bezpečnost veřejnosti – za každou cenu,“ napsal Judson Rollins, konzultant poradenské společnosti Leeham Co., na zpravodajském portálu firmy Leeham News.

„Jedním z možných vyústění může být, že regulátoři přehodnotí podmínky, za kterých byl MAX 8 schválen do provozu. Pokud se to stane, znamenalo by to pro Boeing významnou konkurenční nevýhodu. Aerolinky mohou kvůli odstávce letadel přicházet o tržby a mohou zrušit objednávky na MAX 8,“ vypočítává Slack. Opakování procesu certifikace letadel 737 MAX přímo požaduje americké spotřebitelské sdružení Flyersrights.