Úřady zastavily provoz problémových boeingů nad celou Evropou, Smartwings uzemnily sedm strojů

Boeing 737 MAX 8 Smartwings

Boeing 737 MAX 8 Smartwings Zdroj: Smartwings

Letadlo Boeing 737-8 MAX, nejnovější model ve flotile Smartwings
Boeing 737 MAX 8 Smartwings
Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
Místo katastrofy letounu Ethiopian Airlines
13
Fotogalerie

Evropské státy po katastrofě v Etiopii omezují provoz letounů Boeing 737 MAX. Zákaz vstupu těchto letadel do svých vzdušných prostorů nejdříve vydaly Německo, Francie, Irsko a Velká Británie, v podvečer pozastavila provoz po celé Evropě agentura EASA. Mezitím se rozrůstá i seznam leteckých společností, které přerušily provoz letounů tohoto typů dobrovolně. 

Britský úřad pro civilní letectví (CAA) svým rozhodnutím zasadil ránu řadě evropských aerolinek. „Protože v současnosti nemáme dostatek informací z letových zapisovačů (zříceného letadla – pozn. red.), jako předběžné opatření jsme vydali příkaz zastavit veškeré komerční lety s cestujícími všech provozovatelů“ letounů Boeing 737 MAX, uvedl úřad. Opatření se týká všech přílet, odletů a také přeletů britského území.

Následovala lavina podobných zákazů z dalších evropských zemí. V reakci na rozhodnutí úřadů přikročily společnosti TUI Airways a Norwegian Air Shuttle k odstavení všech svých letadel Boeing 737 MAX i na ostatních linkách. 

Pro další aerolinky znamená opatření nutnost přeplánovat lety do dotčených zemí a příslušné linky nasadit jiné letouny. A pokud na svých trasách přes tyto země přelétají, buď musí letět oklikou, nebo opět nasadit na trasu jiný stroj. To je i případ českých Smartwings, které ve své flotile mají sedm letounů typu MAX. „Smartwings má ve své flotile dalších čtyřicet letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena,“ uvedla mluvčí aerolinky Vladimíra Dufková, podle které je český přepravce v kontaktu s výrobcem.

Celkem již nejnovější letouny z řady 737 zcela odstavila více než polovina ze 47 společností na celém světě, které je v současnosti provozují. Zatímco například Ethiopian Airlines či Cayman Airways se k tomuto kroku rozhodly dobrovolně, čínské, indonéské a australské společnosti tak učinily v reakci na nařízení leteckých úřadů svých zemí. Let Turkish Airlines se musel kvůli uzavření britského prostoru vrátit zpět do IstanbuluLet Turkish Airlines se musel kvůli uzavření britského prostoru vrátit zpět do Istanbulu|Flightradar24.com

Americký regulátor FAA uvedl, že Boeing 737 MAX nadále považuje za "letuschopný", vyzval ale Boeing, aby do dubna upravil systém řízení letadla.