Legendární Posázavský pacifik mění tvář, obnova stála tři čtvrtě miliardy

Rekonstrukce nádraží v Davli

Rekonstrukce nádraží v Davli Zdroj: David Vagaday

Nádraží v Davli na počátku rekonstrukce v únoru 2016
Nádraží v Davli na počátku rekonstrukce v únoru 2016
Rekonstrukce nádraží v Davli
Rekonstrukce nádraží v Davli
Rekonstrukce nádraží v Davli
14
Fotogalerie
Měsíce výluk na legendární trati z Prahy do Čerčan a Dobříše, zvané Posázavský pacifik, se koncem dubna stanou minulostí. Správa železniční a dopravní cesty dokončuje rozsáhlou rekonstrukci za tři čtvrtě miliardy korun, která ve víc než stoleté historii trati nemá obdoby. Stavaři kompletně vyměnili koleje, vybudovali nové zabezpečovací zařízení a postavili nástupiště.

„Celkové investiční náklady revitalizace jsou 754 milionů korun, stavba byla z 80 procent navržena na spolufinancování z EU,“ vysvětlil pro E15.cz mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj dodavatelem bylo sdružení společností Strabag Rail a AŽD Praha.

Modernizace začala loni v červenci a včetně všech dodělávek potrvá ještě do června. Výluky, které v různých úsecích zabraly dlouhé týdny až měsíce, však skončí již 29. dubna.

Část nádraží, která se uchovala takřka v původní podobě z přelomu 19. a 20. století, nyní zásadně změnila svůj charakter. Správa železnic nechala v Praze-Braníku, Vraném nad Vltavou, Davli, Jílovém u Prahy a Týnci nad Sázavou postavit mohutná nástupiště, usnadňující hlavně rodičům s kočárky nástup do vlaků. Změnily se i některé zastávky.

Změna davelského nádraží mezi únorem a dubnem:

Obnovy se dočkaly také přejezdy a celá trať byla vybavena novým zabezpečovacím zařízením. To umožní její dálkové řízení. Například v Davli musel drážní personál jezdit na kole přehazovat výhybku, tento každodenní „trénink“ se tak stane minulostí. Kompletní výměna kolejového svršku pak má zkrátit celkovou dobu jízdy vlaků o několik minut.

Podle pamětníků taková masivní modernizace Posázavského pacifiku nemá v jeho historii obdoby. V minulosti na něm probíhaly pouze postupné opravy tunelů, před rokem 1989 se rovněž přeložil úsek z Braníka do Modřan kvůli výstavbě nové silnice a tramvajové tratě, přičemž vznikla nová zastávka. Odstraňovaly se také následky povodní.

Trať postupně vznikala na konci 19. století a od té doby zůstaly ve stanicích standardní rakousko-uherské nádražní budovy, typizovaná dřevěná skladiště a další objekty. Vede převážně podél Vltavy a směrem do Čerčan se vine nad členitým údolím Sázavy – oblíbeným cílem výletníků a chatařů. Název Posázavský pacifik si vysloužila právě díky zasazení do okolní krajiny. Vedlejší větev dráhy za Vraným odbočuje do Dobříše.

Známou stavbou tratě je Žampašský viadukt z roku 1900, který stojí mezi stanicemi Jílové a Luka pod Medníkem a patří mezi nejvyšší kamenné železniční mosty v Evropě. Zajímave je, že se svojí výškou 41,73 metru je pouze o necelý metr nižší než Nuselský most v Praze.

Posázavský pacifik v číslech
Délka trati52 kilometrů (Praha Krč–Čerčany)
Počet tunelů8, nejdelší je Jarovský (390 metrů)
Výška Žampašského mostu41,73 metru (jeden z nejvyšších
kamenných mostů v Evropě)
Nejvyšší povolená rychlost (po rekonstrukci)80 km/hod (v úseku Praha Krč–Praha Modřany)