Legendární Posázavský pacifik mění tvář, obnova stála tři čtvrtě miliardy
„Celkové investiční náklady revitalizace jsou 754 milionů korun, stavba byla z 80 procent navržena na spolufinancování z EU,“ vysvětlil pro E15.cz mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj dodavatelem bylo sdružení společností Strabag Rail a AŽD Praha.
Modernizace začala loni v červenci a včetně všech dodělávek potrvá ještě do června. Výluky, které v různých úsecích zabraly dlouhé týdny až měsíce, však skončí již 29. dubna.
Část nádraží, která se uchovala takřka v původní podobě z přelomu 19. a 20. století, nyní zásadně změnila svůj charakter. Správa železnic nechala v Praze-Braníku, Vraném nad Vltavou, Davli, Jílovém u Prahy a Týnci nad Sázavou postavit mohutná nástupiště, usnadňující hlavně rodičům s kočárky nástup do vlaků. Změnily se i některé zastávky.
Změna davelského nádraží mezi únorem a dubnem:
Obnovy se dočkaly také přejezdy a celá trať byla vybavena novým zabezpečovacím zařízením. To umožní její dálkové řízení. Například v Davli musel drážní personál jezdit na kole přehazovat výhybku, tento každodenní „trénink“ se tak stane minulostí. Kompletní výměna kolejového svršku pak má zkrátit celkovou dobu jízdy vlaků o několik minut.
Podle pamětníků taková masivní modernizace Posázavského pacifiku nemá v jeho historii obdoby. V minulosti na něm probíhaly pouze postupné opravy tunelů, před rokem 1989 se rovněž přeložil úsek z Braníka do Modřan kvůli výstavbě nové silnice a tramvajové tratě, přičemž vznikla nová zastávka. Odstraňovaly se také následky povodní.
Trať postupně vznikala na konci 19. století a od té doby zůstaly ve stanicích standardní rakousko-uherské nádražní budovy, typizovaná dřevěná skladiště a další objekty. Vede převážně podél Vltavy a směrem do Čerčan se vine nad členitým údolím Sázavy – oblíbeným cílem výletníků a chatařů. Název Posázavský pacifik si vysloužila právě díky zasazení do okolní krajiny. Vedlejší větev dráhy za Vraným odbočuje do Dobříše.
Známou stavbou tratě je Žampašský viadukt z roku 1900, který stojí mezi stanicemi Jílové a Luka pod Medníkem a patří mezi nejvyšší kamenné železniční mosty v Evropě. Zajímave je, že se svojí výškou 41,73 metru je pouze o necelý metr nižší než Nuselský most v Praze.
Posázavský pacifik v číslech | |
---|---|
Délka trati | 52 kilometrů (Praha Krč–Čerčany) |
Počet tunelů | 8, nejdelší je Jarovský (390 metrů) |
Výška Žampašského mostu | 41,73 metru (jeden z nejvyšších kamenných mostů v Evropě) |
Nejvyšší povolená rychlost (po rekonstrukci) | 80 km/hod (v úseku Praha Krč–Praha Modřany) |