Leo Expressu přibývají cestující i utržené peníze. Stále však prodělává

 Soukromý dopravce Leo Express vloni svezl svými vlaky a autobusy celkem 1,4 milionu cestujících. Meziročně jde o téměř třetinový růst.

Soukromý dopravce Leo Express vloni svezl svými vlaky a autobusy celkem 1,4 milionu cestujících. Meziročně jde o téměř třetinový růst. Zdroj: Leo Express

Největší nárůst firma zaznamenala na nových linkách z Prahy do Mnichova, Varšavy a do Lvova.
Leo Express podle předběžných neauditovaných výsledků zůstal i v loňském roce ve ztrátě zejména kvůli odpisům za vlaky, úrokům a nákladům na rozvoj společnosti.
Majitelem Leo Expressu je byznysmen Leoš Novotný.
Největším projektem Leo Expressu v letošním roce je dlouhodobě plánovaný vstup na železniční trh v Polsku.
Poté bude Drážní úřad pokračovat ve schvalovacím procesu. Plný provoz se všemi 16 spoji denně chce Leo Express zahájit od platnosti nového jízdního řádu 9. prosince.  (Foto ČTK)
6
Fotogalerie

 Soukromý dopravce Leo Express vloni svezl svými vlaky a autobusy celkem 1,4 milionu cestujících. Meziročně jde o téměř třetinový růst. Největší nárůst firma zaznamenala na nových linkách z Prahy do Mnichova, Varšavy a do Lvova. Čísla oznámil výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler. Společnost podle předběžných neauditovaných výsledků zůstala i v loňském roce ve ztrátě zejména kvůli odpisům za vlaky, úrokům a nákladům na rozvoj společnosti.

Tržby společnosti patřící podnikateli Leoši Novotnému se vloni podle předběžných údajů zvýšily na zhruba 340 milionů korun. To je meziročně zhruba čtyřiceti procentní růst. Kromě vyššího počtu pasažérů se na nárůstu tržeb projevil i loňský nákup firmy TigerExpress. Ta zajišťuje přepravu mikrobusy především na linkách mezi různými polskými městy a Bratislavou a Vídní.

Největším projektem Leo Expressu v letošním roce je dlouhodobě plánovaný vstup na železniční trh v Polsku. Společnost zatím neuvedla, na které konkrétní trase by měly její vlaky jezdit. Přesto už ale požádala tuzemské ministerstvo dopravy, aby přestalo dotovat linky do Krakova a Varšavy, které v současnosti provozují České dráhy.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského už ale stát nedotuje 98 procent trasy do Polska. Mimo závazek veřejné služby je celá trať mezi Prahou a Ostravou, na polském území je pak dopravcem PKP InterCity, dodal.

Do roku 2018 pak firma plánuje na český trh přivézt první vozidla, která vyvíjí ve spolupráci s čínským výrobcem CRRC. Podle Köhlera společnost očekává, že od roku 2019 přestane ministerstvo dopravy komplexně dotovat dálkové expresní linky. Na část páteřních linek spojujících Česko s okolními státy by proto chtěla svoje soupravy nasadit.

Přepravní výsledky za loňský už začátkem týdne ohlásili největší konkurenti Leo Expressu, České dráhy a RegioJet Radima Jančury. Státnímu dopravci vloni zrostl počet cestujících o téměř 1,8 milionu na 172 milionů, RegioJet pak oznámil jen ve vlacích pětinový růst pasažérů na 3,7 milionu cestujících.

Leo Express zahájil činnost v roce 2013 jako železniční přepravce. Provozuje kromě osobních vlaků i autobusové linky. Loni dopravce snížil ztrátu na 67 milionů korun ze 135 milionů Kč v roce 2014. Letos v pololetí firma hospodařila se ztrátou 31 milionů korun.