Létající taxi od Airbusu má být ve vzduchu už letos

Pohonné jednotky od Siemense pro létající taxi CityAirbus

Pohonné jednotky od Siemense pro létající taxi CityAirbus Zdroj: Siemens

Pohonné jednotky od Siemense pro létající taxi CityAirbus
Pohonné jednotky od Siemense pro létající taxi CityAirbus
Pohonné jednotky od Siemense pro létající taxi CityAirbus
4
Fotogalerie

Na konci roku by mělo poprvé vzlétnout k testovacímu letu městské létací taxi CityAirbus.  Na vývoji stroje, který bude moci ve městech přepravovat na krátké vzdálenosti až čtyři pasažéry, pracují od roku 2016 společnosti Airbus a Siemens. Nyní se budou testovat při pozemních zkouškách pohonné jednotky.

CityAirbus bude létat rychlostí 120 kilometrů za hodinu. V první fázi po nasazení do komerčního provozu, které se očekává kolem roku 2025, ho bude řídit pilot. Později by měl přejít plně do autonomního režimu.

Létací taxi bude mít čtyři vrtulové pohony s osmi elektromotory. Bude schopen vertikálního startu a přistání a díky pohonným jednotkám bude schopen v městské zástavě také snadno a rychle manévrovat ve všech směrech. „Rozumíme už mnohem lépe chování inovativních elektrického pohonného systému v CityAirbus. Tyto znalosti ještě vylepšíme při podrobném testování, zatímco budeme stavět plnohodnotný letový demonstrátor,“ říká Marius Bebesel, hlavní inženýr projektu CityAirbus.

Pohonné jednotky vyvinul Siemens speciálně pro tento projekt během devíti měsíců. Vrtule pohání osm elektromotorů s maximálním výkonem 200 kilowattů. Díky vysokému točivému momentu zajistí dostatečný zdvih i manévrovatelnou.

V testovací jednotce jsou už motory připojeny k bateriím a rozvodnému systému. Pohonné jednotky jsou připojeny k elektrickým zátěžovým strojům, jež napodobují skutečné zatížení vrtulí. To je důležitý milník na cestě k prvnímu letu, který je naplánován na konec letošního roku. Na kompletním zkušebním systému se ověřuje celá dynamika systému, včetně elektrických, tepelných a mechanických aspektů. Kromě motorů dodává Siemens také měniče a systém energetického managementu.

Na vývoji podobných strojů pracují také další společnosti, jako Boeing nebo letecká společnosti EasyJet. Letecké firmy se s jejich pomocí bude snažit snižovat emise skleníkových plynů, které dnes při přepravě cestujících a nákladů vypouštějí. Od roku 2020 letecké společnosti slíbily, že budou dál růst, aniž by se kvůli tomu zvyšovaly emise. Do roku 2050 by měly emise z letecké dopravy klesnout na polovinu. Nicméně v minulosti se několikrát stalo, že stroj prošel letovou zkouškou, ale nakonec ho vývojáři stejně strčili do šuplíku.