Letecká doprava nad Británií se vrací k normálu | E15.cz

Letecká doprava nad Británií se vrací k normálu

ilustrační foto, Airbus A340 aerolinek Etihad před přistáním na londýnském letišti Heathrow
ilustrační foto, Airbus A340 aerolinek Etihad před přistáním na londýnském letišti Heathrow
• 
ZDROJ: CC BY 2.0: Mark Winterbourne

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Letecká doprava nad Británií se po pátečním selhání systému řízení letového provozu vrací k normálu. Informovala o tom dnes britská BBC, podle které přesto byly zrušeny asi čtyři desítky letů z nejvytíženějšího evropského letiště, londýnského Heathrow. Přesnou příčinu technických problémů, které zkomplikovaly cestu asi deseti tisícovkám lidem, britské úřady ještě neznají.

Na pražském Letišti Václava Havla žádná zpoždění letů do Británie nebo z Britských ostrovů nejsou, řekla ČTK jeho mluvčí Marika Janoušková.

Britský úřad řízení letového provozu NATS dnes uvedl, že systém v pátek selhal při přepínání pracovních terminálů leteckých dispečerů, které se podle okamžitých požadavků přepínají do aktivního nebo pohotovostního režimu. Přepínání více terminálů do aktivního režimu způsobilo selhání celého systému a dispečeři se nemohli napojit na údaje o individuálních letových plánech. Letadlům tak bylo zabráněno přistávat, přistávala pouze ta, která byla v bezprostřední blízkosti letiště.

"Odnesla to" hlavně londýnská letiště

Technická závada v centru řízení letového provozu ve Swanwicku měla dopad hlavně na londýnská letiště, Heathrow v pátek dočasně zastavilo veškeré odlety i přílety. Představitelé tohoto letiště dnes vzkázali cestujícím, aby si zkontrolovali, zda jejich let nebyl změněn. Podobně je to třeba v Gatwicku, kde má být provoz jako obvykle, jen je prý třeba počítat se zpožděním.

„Nevím, co se děje, nemáme informace,“ postěžoval si v pátek předseda Strany nezávislosti Spojeného království (UKIP) Nigel Farage, který cestoval do Litvy, ale jeho let z londýnského letiště Stansted nabral zpoždění. „Z ekonomického hlediska je to katastrofa. Jsme země žijící z mezinárodního obchodu a něco takového je rozhodně špatné,“ dodal.

Mnoho cestujících muselo kvůli ochromení letecké dopravy strávit noc na dnešek v hotelu. Problém se podle internetového vydání deníku The Daily Telegraph může opakovat, protože centrum letového provozu používá software vyvinutý v 60. letech. „Nebyl určený pro takový objem dopravy, jako je dnes, ani není stavěný na to, aby fungoval s moderním počítačovými softwarem,“ upozorňuje Martyn Thomas, profesor softwarového inženýrství z Oxfordské univerzity. Tvrdí, že Británie je jediná země, která tento zastaralý počítačový systém ještě využívá.

Centrum ve Swanwicku zaměstnává 1300 dispečerů, kteří řídí provoz nad Anglií a Walesem. Denně odbaví kolem 5000 letů. Otevřené bylo v roce 2002 a jeho výstavba stála 623 milionů liber (21,7 miliardy korun). Problémy má již od počátku. Otevřelo se o šest let později, než bylo naplánováno. Technické problémy a selhání počítačů zaznamenalo centrum již v letech 2008, loni v létě a loni v prosinci.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah