Letiště Praha po sedmi letech překonalo metu 12 milionů pasažérů

Letiště Václava Havla

Letiště Václava Havla Zdroj: Letiste Vaclava Havla

Vítězem urbanisticko - dopravní soutěže na řešení veřejného prostoru před Terminály 1 a 2 na Letišti Václava Havla v Praze je ateliér Rala
Vítězem urbanisticko - dopravní soutěže na řešení veřejného prostoru před Terminály 1 a 2 na Letišti Václava Havla v Praze je ateliér Rala
Vítězem urbanisticko - dopravní soutěže na řešení veřejného prostoru před Terminály 1 a 2 na Letišti Václava Havla v Praze je ateliér Rala
Vítězem urbanisticko - dopravní soutěže na řešení veřejného prostoru před Terminály 1 a 2 na Letišti Václava Havla v Praze je ateliér Rala
4
Fotogalerie
Pražské mezinárodní letiště má za sebou třetí nejúspěšnější rok své historie, alespoň pokud jde o počty cestujících. Loni o 31 tisíc překonalo hranici 12 milionů pasažérů, což znamená meziročně nárůst o osm procent. Odhady na začátku roku přitom byly výrazně opatrnější, když hovořily zhruba o dvouprocentním nárůstu.

Překonat hranici 12 milionů pasažérů se letišti dosud povedlo jen dvakrát. V letech 2007 a 2008 činil počet cestujících 12,4, respektive 12,6 milionu. Podle šéfa Českého Aeroholdingu Václava Řehoře má na loňském růstu mimo jiné zásluhu nový program slevových pobídek pro letecké společnosti. „Výsledkem bylo v uplynulém roce 27 nových leteckých spojení a příchod osmi nových aerolinek na český trh,“ uvedl Řehoř.

Pro letošek růst odhaduje na pět procent. Pokud dojde odhad naplnění, překoná letos letiště těsně rekord z roku 2008. Praha přitom bude mít co dělat, aby si za Vídní udržela ve středoevropském regionu pozici dvojky. Na záda ji totiž výrazně dýchají Varšava a Budapešť, obě letiště loni zlomila své rekordy.

Podívejte se na projekt přestavby pražského letiště:

Ve Varšavě odbavili 11,2 milionu pasažérů, meziročně o šest procent více. Velkorysou investicí přitom Poláci zvýšili kapacitu přístavu až na 25 milionů lidí. Tygrem v celoevropském měřítku je ale Budapešť, kde si loni připsali téměř 13 procent nových pasažérů, celkový počet se na Silvestra zastavil na 10,3 milionu. Naopak středoevropský lídr Vídeň fakticky stagnuje.

Do listopadu růst činil 1,5 procenta, za celý rok se dá očekávat číslo kolem 23 milionů cestujících. Vídeň mimo jiné doplácí na sníženou poptávku z východní Evropy. Ta se projevila i v Praze, když Rusko vypadlo z první trojky nejvytíženějších destinací. Nahradila jej Itálie.

Skokanem londýnský Stansted

Nejvíce pasažérů ale stálé létá na linkách mezi Prahou a Velkou Británií a Prahou a Německem. Pokud jde o cílová letiště, zůstává jedničkou Charles de Gaulle v Paříži, skokanem roku je ovšem londýnský Stansted. Celkem se na Ruzyni loni uskutečnilo téměř 128 tisíc vzletů a přistání, což je o tři procenta více než předloni.

Při větší dynamice v počtu cestujících je zřejmé, že do Prahy létají stále větší a obsazenější letadla. Svátek v tomto směru nastane letos v květnu, kdy Emirates začnou do Prahy pravidelně vysílat obra Airbus A380.

Provoz na nebi byl rekordní
• Výbornou kondici mezinárodní letecké dopravy dokazují i výsledky státního podniku Řízení letového provozu. Jeho dispečeři převedli loni přes české území téměř 783 tisíc letadel, což je meziročně o osm procent více a dosavadní rekord. Dle odhadů ŘLP to znamená, že českým vzdušným prostorem loni prosvištělo 117 milionů lidí. Největšími zákazníky ŘLP jsou Lufthansa, Emirates a Turkish Airlines. Nejsilnější provoz byl 16. července, kdy české nebe využilo téměř tři tisíce letounů.
• „I přes historicky nejvyšší objem letového provozu v českém vzdušném prostoru nedošlo v roce 2015 k žádné události, která by znamenala ohrožení bezpečnosti. Současně jsme naše služby poskytovali v požadované kapacitě a naši zákazníci tak nezaznamenali v českém vzdušném prostoru prakticky žádné zpoždění,“ uvedl šéf ŘLP Jan Klas.
• Loni opět přibylo i cestujících, kteří v Praze nepřestupují, ale naopak zde svůj let začínají nebo končí. Proti předchozímu roku se jejich počet zvýšil o 7,1 procenta a překročil tak rekord z roku 2014, kdy jich meziročně přibylo o téměř šest procent. Do Prahy v roce 2015 létalo 64 leteckých společností na pravidelných linkách do 141 destinací. Většina lidí využívala lety z pražského letiště na cesty po Evropě. Na celkovém provozu se tyto lety podílely 90,6 procenta, 3,4 procenta tvořily lety na Blízký východ a 3,2 procenta lety do afrických destinací.