Letiště Praha postaví nový terminál a dráhu, investuje 27 miliard

Letiště Václava Havla Praha.

Letiště Václava Havla Praha. Zdroj: ČTK

Letiště Václava Havla Praha.
Letiště Václava Havla Praha.
Letiště Václava Havla Praha.
Letiště Václava Havla Praha.
Letiště Václava Havla Praha.
12
Fotogalerie

Vedení pražského letiště chystá na příštích deset až 15 let nevídaný investiční ruch. Rozvoj vzdušného přístavu má spolknout až 27 miliard korun. Velkolepé plány dnes u příležitosti 80 let od vypravení první linky představil šéf letiště Václav Řehoř. Peníze půjdou především do výrazného rozšíření současného Terminálu 2 a výstavby nové vzletové a přistávací dráhy. Letiště tak chce zvýšit kapacitu z dnešních 15 milionů cestujících na 21 milionů, výhledově pak až na 28 milionů cestujících.

„Máme jasnou představu, jaké jsou možnosti rozšíření letiště a jsme připraveni do rozvoje investovat,“ uvedl Řehoř. Novinkou je především rozšíření schengenského Terminálu 2, který byl otevřen teprve začátkem roku 2006. Letiště sice nehovoří o novém terminálu, „dvojka“ ale dostane rozlehlou přístavbu.

Celkový počet stojánek na letišti vzroste z dnešních padesáti na 75. Z toho bude 18 pro velkokapacitní letadla typu Airbusu A380. Dnes může tento letoun zajet ke čtyřem můstkům. V terminálu má vzniknout prostor až pro sedm odbavovacích ostrovů se 170 přepážkami.

VIDEO: Letiště v Praze oslavilo 80 let: Takhle vypadala rekonstrukce prvního letu do Piešťan

Dnes je zde přepážek 60. Letiště vybuduje i nové centrální stanoviště bezpečnostní kontroly a odbavení. Na konci příští desetiletky má zmizet i dělení terminálů na schengenský a neschengenský. Cestující budou směrováni podle dopravců a nikoliv podle cílových destinacích. 

Po několikaletém přešlapování na místě vedení letiště také potvrdilo, že chce novou vzletovou a přistávací dráhu.

Ta vyjde na devět miliard korun; poprvé by se mohlo kopnout v roce 2021. Hotovo pak bude v roce 2025. Letištěm loni prošlo rekordních 13 milionů pasažérů, letos se očekává překonání hranice 14 milionů.

"Jestliže v přijatelné době nenabídneme nové kapacity za přijatelnou cenu, tak nás ostatní letiště v regionu předběhnou," doplnil Řehoř. Zmíněných 27 miliard chce rozdělit zhruba rovným dílem mezi rozšíření terminálu, novou ranvej a zástavbu prostoru mezi terminály. Vedení letiště chce stavět například parkovací domy a kanceláře. Zdrojem investic bude mimo jiné úvěr, který si chce letiště vzít počátkem dvacátých let. Sází přitom na svůj vysoký rating. 

Agentura Moody's zvýšila v únoru firmě rating o jeden stupeň na A1 se stabilním výhledem. 

„Již v tomto roce jsme zahájili dílčí úpravy, které nám pomohou zvýšit kapacitu současné budovy terminálu a dráhového systému,“ doplnil Řehoř. Jen do roku 2020 chce podnik investovat 2,3 miliardy do navýšení počtu odbavovacích ostrovů, přepážek a bezpečnostních kontrol.

Tím se kapacita zvedne na 17 milionů cestujících. Letiště staví například rychloodbočky, díky kterým se uvolní hlavní ranvej. Řehořovy plány mají podporu ministra financí Andreje Babiše, který zastupuje stát jako akcionáře. "Letiště funguje, vydělává peníze a já jsem strašně rád, že má jasnou perspektivu," uvedl Babiš. Zároveň ale od ziskové státní firmy očekává dividendu, letos kolem půl miliardy korun.