Levným aerolinkám se v Evropě daří, na Ryanair se dotahují rivalové

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY-SA 2.0: Luca Mascaro

bru
Obliba levného létání mezi Evropany neklesá. Dokazují to údaje velkých nízkonákladových aerolinek, které i loni vytrvale rostly. Přestože se na špičce stále drží irský Ryanair, menší konkurenti z jeho náskoku v počtu přepravených cestujících loni ukrojili až miliony.

Ryanair loni přepravil 81,4 milionu cestujících, jejich počet meziročně stoupl o 2,3 procenta. Druhý v pořadí, britský Easyjet, ale zmenšil svůj odstup, když loni rostl o 3,6 procenta a přilákal 61,3 milionu zákazníků. Zatímco Ryanair dosáhl obsazenosti letů 83 procent, což je mezi rivaly spíše nižší hodnota, Britové se dostali až na 89,3 procenta.

Easyjet se mimo jiné zaměřil na starší cestující, které nalákal například možností připlatit si za konkrétní sedačku. Úspěchu si zřejmě všimli i u Ryanairu, který nedávno opustil svou dlouholetou politiku, kdy si cestující mohli sedadla v letadle zabrat podle toho, který se dříve postavil do fronty, a stejně jako mnoho konkurentů zavedl poplatky za rezervaci konkrétního sedadla. Easyjetu věří také investoři. Akcie firmy loni posílily o 92 procent, zatímco Ryanair si na burze polepšil o 28 procent.

Seveřané utrpěli kvůli Dreamlinerům

Jedním z mála větších dopravců, kteří rostli méně než Ryanair, byl Norwegian Air Shuttle, kterému loni přibyly dvě procenta cestujících. „K nárůstu počtu cestujících přispělo hlavně otevření nových evropských základen a dálkové lety do Severní Ameriky a jihovýchodní Asie,“ uvedl dopravce. Obzvláště silný byl prosinec, kdy počet cestujících meziročně stoupl o 27 procent.

Norové loni podnikli pro nízkonákladové aerolinky neobvyklý krok a vstoupili na dálkové tratě. Společnost léta ze skandinávských měst do USA a thajského Bangkoku, letos přibudou lety z londýnského letiště Gatwick do New Yorku, Los Angeles a Fort Lauderdale. Start na mezikontinentálních linkách přitom nebyl vůbec hladký, dopravce se potýkal s nespolehlivými Boeingy 787 Dreamliner, kvůli jejichž potížím musel zrušit řadu letů a pronajmout si náhradní letadla.

Trh čeká další růst

Vůbec největší meziroční skok se loni naopak podařil regionálnímu lídrovi se střední a východní Evropě, maďarskému Wizzairu. Firma dokázala přilákat 13,5 milionu cestujících, o 12 procent více než v roce 2012.

Sedmileté předpověď evropského řízení letového provozu Eurocontrol na léta 203 až 2019 předpokládá, že přinejmenším v některých zemích vzroste počet letů nízkonákladových společností o více než polovinu. Například Lotyšsko by se v případě nejoptimističtějšího scénáře mohlo dočkat růstu o 81 procent. Pro Česko předpokládá Eurocontrol růst počtu nízkonákladových letů o 25 až 44 procent.