Liberalizace železničního trhu míří k ledu

rychlíky

rychlíky Zdroj: profimedia.cz, E15

Čtyřmiliardový proud dotací, které každoročně spolknou dálkové tratě, bude ještě dlouho téci jedním směrem – do Českých drah. Státem přichystané uvolnění trhu se totiž včera významně zadrhlo, když ministerstvo dopravy vyřadilo z pilotního tendru na rychlíky jednoho ze dvou zájemců.

Společnost Arriva vlaky podle úředníků neprokázala, že má při ruce dva odborníky s dostatečnou kvalifikací pro provozování vlaků. V soutěži tak zůstal pouze RegioJet podnikatele Radima Jančury. I on se ale může cítit jako ten, kdo prohrál. Podle novely zákona o veřejných zakázkách se totiž celé klání o trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc zruší. Mělo přitom sloužit jako vzor pro všechny ostatní soutěže.

„Na jedné straně je to škoda, neboť se celý proces výrazně zbrzdí. Na druhé straně byl ten tendr od začátku špatně připraven, bylo to spíše testování toho, jak to nedělat,“ řekl deníku E15 železniční expert Emanuel Šíp. Arriva vlaky chce ještě proti postupu ministerstva podat námitku, na což má patnáct dní. Po zmíněnou lhůtu vyčká s dalšími kroky i Jančura. Ministerstvo dopravy si je ale svou pozicí jisto, podle kuloárních informací je věc zcela jasná. Úřad chce s liberalizací pokračovat, ovšem podle nového časového harmonogramu.

První soutěž o státní dotace na železnici měla problémy od počátku. Ostřelovaly ji nejenom České dráhy, ale i soukromí dopravci. Dráhy se cítily znevýhodněné například požadavkem na nové vlaky, na které musí státní firma, na rozdíl od soukromníků, vypisovat zdlouhavé soutěže. Jeden takový tendr drahám nevyšel, a tak do přímého střetu o Krnov nešly. O to s větší vervou se pustily do boje u antimonopolního úřadu. Ten jejich stížnost zamítl.

Menší konkurenti si stěžovali na nedostatek informací o provozu na trati. Účast vzdaly například společnosti GW Train Regio, Leo Express, Abellio CZ či Veolia Transport.

Podle Šípa byla navíc vybrána špatná trať s nákladným provozem. „Draze nakoupené nové vlaky by většinu času stály někde v kopřivách,“ uvedl Šíp. Na trati je navíc silná konkurence příměstských linek z Ostravy či olomouckých lokálek. Ministerstvo dopravy si proto na podzim oddechlo, když se přihlásili alespoň dva zájemci. RegioJet přišel s cenou 188 korun na vlakový kilometr, Arriva byla o korunu dražší.

Soukromník měl na koleje vyjet koncem roku 2014 s patnáctiletou smlouvou v kapse. Už to znamenalo roční skluz. Teď se otevírání kolejí dále odsune. Nový plán chce ministr dopravy Zbyněk Stanjura předložit vládě.