Lokálka z Olomouce pojede 160 kilometrů za hodinu

Hlavní nádraží v Olomouci

Hlavní nádraží v Olomouci Zdroj: Ralf Roletschek, Wikimedia Commons (FAL 1.3)

Ministerstvo dopravy schválilo největší železniční projekt za poslední léta. Netýká se žádného ze čtyř koridorů či klíčových dopravních uzlů. Jde o elektrizaci a modernizaci šedesát kilometrů dlouhé regionální tratě z Olomouce přes Uničov do Šumperka.

V českém kontextu má projekt téměř neuvěřitelné parametry. Správa železniční dopravní cesty odhaduje, že stavba přijde na 5,3 miliardy korun. To je například dvojnásobek nákladů na právě probíhající modernizaci olomouckého uzlu a více, než bude stát nejdelší český tunel, který se buduje u Plzně na třetím železničním koridoru.

Avšak za tyto peníze budou moci jezdit vlaky mezi Olomoucí a Uničovem rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, což je maximální povolená rychlost na českých kolejích. I expresy jezdí tak rychle v tuzemsku pouze na několika málo úsecích modernizovaných koridorů. Žádná lokálka se sto šedesátce ani neblíží.

Počítá se s tím, že na stavbu přispějí evropské fondy, poprvé by se mělo kopnout do země v roce 2018. „Jedním z nejdůležitějších důvodů je velice silná příměstská doprava v oblasti,“ uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Trať patří mezi tři nejvytíženější motorové tratě v Česku, denně ji využijí bezmála čtyři tisícovky cestujících.

Elektřina šetří náklady

Vedle trolejí se trať dočká například nových nástupišť a zabezpečovačů. Zastávka Troubelice se přesune blíže centru obce. Projekt ve formě studie proveditelnosti nyní schválilo ministerstvo dopravy.

Správa železnic věnovala přípravě posledních čtrnáct měsíců a ministerské razítko považuje za úspěch. „Každá elektrizace je důležitá, protože výrazně šetří provozní náklady, jde o desítky procent,“ řekl vedoucí projektu Petr Pšenička.

Elektrizace má proto následně dorazit například i na podbeskydské tratě, jejichž páteří je spojení z Ostravy do Valašského Meziříčí, na železnice Brno–Kyjov–Veselí nad Moravou, Staré Město–Luhačovice nebo Plzeň–Domažlice. Již více než rok je schválen projekt osazení trolejí a výstavba druhé koleje na spojení Brno–Zastávka, plán ale naráží na soudní průtahy. Podle dostupných údajů skončila poslední elektrizace přesně před pěti lety. Tehdy se troleje objevily na trati Šumperk–Zábřeh na Moravě. Předtím se elektrizovaly tratě z Lysé nad Labem do Milovic a z Českých Budějovic do Českých Velenic.

Studie proveditelnosti
Jde o dokument, jehož cílem je posoudit investiční plány z pohledu ekonomické návratnosti. Jelikož není dopředu známé, jak vysoké investice do zamýšleného projektu lze odůvodnit, pracuje studie s několika variantami. Cílem je prokázat minimálně u jedné z variant návratnost investice.