Metoda pokus omyl. Rekordman dělal strojvůdcovské zkoušky 11krát

Železnice

Železnice Zdroj: ctk

Cestující na železnici možná už příští rok dostanou vodítko, podle kterého budou moci zhodnotit bezpečnost cesty u jednotlivých dopravců. Žebříček firem podle bezpečnostního hlediska chce začít sestavovat Drážní úřad. Plánuje také zlepšení dohledu nad strojvedoucími.

Úřad ve spolupráci s ČVUT a Pardubickou univerzitou hodlá během následujících 12 měsíců vymyslet objektivní způsob sestavování žebříčku. Ten bude především sloužit kontrolorům, kteří podle něj budou moci plánovat vícedenní bezpečnostní audity u jednotlivých společností. Podle šéfa úřadu Jiřího Koláře bude ale pořadí veřejné. Podobné žebříčky mají například v Německu či Švýcarsku.

Na českých kolejích jezdí více než stovka dopravců, z toho je drtivá většina nákladních. Sem patří i provozovatelé kolejových stavebních strojů. „Velmi mě například překvapilo, co všechno jsou schopné provádět stavební firmy,“ řekl Kolář. V kontextu Evropy má ČR nadprůměrný počet firem na kolejích, například Francie jich eviduje třicet.

Neomezené strojvůdcovské zkoušky

Drážní úřad chce rovněž zlepšit hlídání strojvedoucích, především dodržování bezpečnostních přestávek. Nezřídka se totiž stává, že strojvedoucí po jedné směně nastupuje bez odpočinku na druhou u jiného dopravce. Vyřešit to má povinné nahlašování čísla strojvůdcovské licence ke konkrétní lokomotivě, v budoucnu by se měl strojvedoucí registrovat na lokomotivě čipem.

„Snažíme se to nyní dostat do legislativy,“ doplnil Kolář. Stejně tak změnu zákona by si vyžádal další problém. Tím je neomezený počet pokusů při skládání strojvůdcovských zkoušek. „Měli jsme tu rekordmana, který přišel jedenáctkrát. Je to metoda pokus omyl,“ uvedl Kolář. Zkouška je navíc bez poplatku.

Pokud jde o počet nehod na dráze, vede si Česko v evropském kontextu relativně dobře. Za léta 2010 až 2014 vychází na české koleje 0,2 úmrtí na jeden milion vlakových kilometrů. Evropský průměr je 0,28 mrtvých, nahoru ho táhne především východ EU. Například Slovensko má 1,3 úmrtí na milion vlakokilometrů.