Metro D má problém, soud zrušil jednu ze změn územního plánu
Stavba metra D je tak nyní kompletně zanesena v dokumentu nazvaném zásady územního rozvoje, v územním plánu zrušená změna v tuto chvíli ale není, a oba dokumenty jsou tak v rozporu.
„V platných zásadách územního rozvoje je aktuálně trasa metra D obsažena, a tím, že je to nadřízený dokument územnímu plánu, tak si jako Praha myslíme, že můžeme pokračovat v přípravě stavby metra D,“ řekl ČTK náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že příprava stavby by neměla být ohrožena.
Důvodem rozhodnutí soudu je fakt, že magistrátní odbor životního prostředí do dokumentace nenapsal, proč nepožaduje ke změně vypracování posudku v rámci SEA. „Jedná se o procesní problém,“ uvedl Dolínek. Původní změna plánu byla schválena v dubnu 2012 za vlády ODS a TOP 09.
Zamítnutá změna územního plánu se týká pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice, kde změna umožnila, na do té doby pozemcích vedených jako územní rezerva, budovat metro. Rovněž soud zrušil usnesení, že stavba metra je veřejně prospěšná stavba. Podnět k soudu podali majitelé pozemků u Thomayerovy nemocnice. U soudu je navíc napadeno celé územní rozhodnutí, rozsudek v této věci ještě nepadl.
Pouhá procesní chyba
Praha kvůli rozhodnutí soudu již podala kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Tady chce podle informací ČTK argumentovat tím, že šlo o pouhou procesní chybu. Navíc metro je podle Prahy prokazatelně stavba zvyšující kvalitu životního prostředí, proto posudek SEA nebyl třeba.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče. Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na zhruba 20 miliard korun.