Místo „poltergeista“ nastupuje diplomat. Oliver Blume přebírá řízení koncernu Volkswagen

Herbert Diess (vlevo) končí v pozici šéfa koncernu Volkswagen. Nově bude skupinu řídit Oliver Blume.

Herbert Diess (vlevo) končí v pozici šéfa koncernu Volkswagen. Nově bude skupinu řídit Oliver Blume. Zdroj: Profimedia.cz

Automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, vyměnil nejvyšší vedení. Dosavadního předsedu představenstva Herberta Diesse od 1. září nahradil ve funkci Oliver Blume, který dosud působil jako člen představenstva zodpovědný za oblast luxusních a sportovních vozů. Blume též šéfuje značce Porsche.

Zatímco Herbert Diess čelil v posledních letech silné kritice v koncernu, která ke konci přicházela už i od samotných vlastnických rodin (Porscheovi a Piëchovi), Blume je naopak dlouhodobě považován za manažera, který disponuje silnou důvěrou. Ta pramení především z výsledků automobilky Porsche, kterou od roku 2015 vede.

Porsche za rok 2021 zaznamenalo svůj absolutní rekord, když zákazníkům poprvé v historii prodalo přes 300 tisíc aut. Jako jedna z mála značek vykazovalo růst i v době pandemie, během které se celý trh potýkal s nedostatkem součástek, především pak polovodičových čipů. Blume v průběhu koronavirové krize šetřil a podařilo se mu udržet vysokou ziskovost značky.

„Oliver Blume prokázal své provozní a strategické schopnosti na různých pozicích v rámci koncernu a několika značek a již sedm let úspěšně řídí společnost Porsche AG z finančního, technologického a z kulturního hlediska. Z pohledu dozorčí rady je nyní tou správnou osobou, která povede skupinu a dále posílí její zaměření na zákazníka a pozici jejích značek a produktů,“ prohlásil předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch v červenci, kdy koncern výměnu na nejvyšším postu oznámil.

Příliš pomalý přerod

Přestože se o výměně spekulovalo poslední dva roky, Diess se o svém konci v roli generálního ředitele dozvěděl 22. července, těsně před oficiálním prohlášením. Ještě dvě hodiny před vydáním tiskové zprávy dával na sociální sítě posty o své začínající dovolené. V koncernu nadále zůstává jako poradce.

Herbert Diess dostal šanci na transformaci firmy, především technologickou a dodavatelskou. Sám je velkým zastáncem elektrických automobilů a tuto strategii také intenzivně prosazoval. Volkswagen se měl stát světovým lídrem ve výrobě elektroaut. Podle majitelů firmy se ale Diessovi nedařilo tak, jak by si představovali, a proto zasáhli.

Diess byl takové kritizován za vyvolávání sporů uvnitř firmy, vnitrofiremních „manažerských her“ a obecně špatnou diplomacii. Více o tom můžete číst v článku Petra Fischera.

Blume je označován za pravý opak svého předchůdce. Německá média dokonce výměnu komentují slovy, že poltergeista střídá diplomat.

První krok: zeštíhlení představenstva

První změnou, která přichází s novým šéfem, je zeštíhlení samotného představenstva. Informuje o tom agentura Reuters. Počet členů se sníží z 12 na devět. Podle jednoho ze zdrojů agentury by z představenstva měly být odstraněny posty zodpovědné za nákup a odbyt. Nákup má nyní na starosti Murat Aksel a odbyt Hildegard Wortmannová.

Blume má vedle funkce generálního ředitele koncernu nadále šéfovat značce Porsche. Z této dvojí role mají obavy někteří investoři. „Blume se nemůže postarat o vše, to zdůrazňuje špatné řízení společnosti ve Wolfsburgu,“ uvedl manažer firmy Deka Investment, která patří mezi 20 největších investorů Volkswagenu.

V hlavním výrobním závodě společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi byla zahájena sériová výroba modelu Enyaq Coupé iV

Video placeholde
• Škoda Auto

Podobně v červenci, kdy Volkswagen personální změny oznámil, hovořil také Ulrich Hocker, člen německé asociace DSW, která zastupuje drobné investory. „Takový dvojí mandát může existovat pouze dočasně, v nouzové situaci – dlouhodobě fungovat nebude,“ uvedl.

Část investorů spekuluje, že Blumeho by mohl nakonec ve vedení Porsche vystřídat současný finanční šéf Lutz Meschke.

Hlavní úkol zůstává stejný

Úkol celého koncernu Volkswagen i jednotlivých automobilek zůstává už posledních několik let stejný: transformovat celou skupinu tak, aby se stala lídrem na poli elektromobility. Diess sice do této nové éry vkročil jako první, podle akcionářů však proměna za jeho šéfování probíhala příliš pomalu. „Urychlíme přechod k elektromobilitě tam, kde je to možné. A najdeme stabilitu při této velké transformaci,“ uvedl Blume. Naráží tak mimo jiné na obavy v jednotlivých automobilkách, které často nemají jistotu, co se bude v příštích letech vyrábět v jejich továrnách a zda bude dostatek práce pro současný počet pracovníků. Tyto obavy panují právě i v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto. Více o plánech Škodovky při přechodu na elektromobilitu a obavách o pracovní místa najdete zde.