Mýtné vydělává téměř dvojnásobek oproti startu v roce 2007
Zhruba trojnásobný je počet registrovaných kamionů podle množství vyzvednutých palubních jednotek (tzv. OBU), výrazně stouplo také množství projetých placených úseků. Vyplývá to ze statistických údajů poskytnutých provozovatelem tuzemského mýta, společností Kapsch. Od vítězství této firmy v soutěži na provoz mýta uplynulo deset let.
Přestože počet projíždějících kamionů roste, snižuje se podíl tuzemských přepravních firem. Na tuzemské přepravce v současnosti připadá 53 procent všech kamionů, v roce 2007 jich však bylo přes 61 procent a o čtyři roky později 57 procent. Nejčastějším zahraničním návštěvníkem na tuzemských dálnicích jsou podle mýtného systému polští přepravci se 13 procenty, Slováci s necelými 12 procenty a Maďaři s více než pěti procenty.
mýtné |
Zatímco v roce 2005 měl stát vybraného dodavatele v listopadu, nyní ještě nebylo na další provoz systému vypsáno ani výběrové řízení. Ani situace před deseti lety přitom nebyla jednoduchá. Po vyhlášení vítěze se neúspěšní uchazeči proti rozhodnutí odvolali, což výběr zdrželo o další měsíce. Nutné zkrácení lhůt pro výstavbu mýtných bran pak muselo ministerstvo dopravy narychlo řešit uzavíráním často kritizovaných dodatků k původní smlouvě.
Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo celkem zhruba 66 miliard korun. Loni to bylo 8,7 miliardy korun, meziročně o 160 milionů více. Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 17,8 miliardy korun bez DPH.