Na pláž českým letadlem: kostarické aerolinky mají flotilu z L-410

L-410 v barvách kostarických aerolinek Nature Air

L-410 v barvách kostarických aerolinek Nature Air Zdroj: CC BY-SA 2.0: Bernal Saborio; wikimedia

L-410 v hangáru kostarických aerolinek Nature Air
L-410 v barvách kostarických aerolinek Nature Air
Mikrobus kostarických aerolinek Nature Air na letišti v San José
3
Fotogalerie
Kostarické aerolinky Nature Air, které vozí turisty do plážových destinací v Tichomoří a Karibiku, si nově vytvořily letový park převážně ze starších strojů L-410 české výroby. V závěru loňského roku totiž uvedly do provozu čtyři L-410 koupené v Africe a z původní flotily si nechaly pouze jeden kanadský Twin Otter. Díky českým letounům firma zkrátila přepravní časy na svých trasách.

Všechny čtyři stroje předtím osm let operovaly v Jihoafrické republice ve službách humanitární organizace OSN, přičemž Nature Air je koupily celkem za 2,5 milionů dolarů. První tři L-410 dorazily do středoamerické Kostariky během loňského podzimu a poslední v prosinci.

Dopravce díky přeměně flotily zvýšil roční kapacitu ze 160 tisíc sedadel na 200 tisíc. České letouny, do kterých se vejde 19 pasažérů, jsou také rychlejší než dříve používané stroje, aerolinky tak zredukovaly letové časy o 15 procent. „Turisté se mohou dostat téměř do každé plážové destinace během 20 minut, zatímco po zemi by jim to trvalo až pět hodin,“ uvedl s mírnou nadsázkou šéf Nature Air Gustavo Chinchilla v loňském vyjádření pro kostarická média.

Nature Air létají z hlavního města Kostariky San José do 15 míst na pobřeží Tichého oceánu i Karibiku a do Managuy, metropole sousední Nikaraguy. Operují také mezi jednotlivými přímořskými letovisky. Jedná se především o vnitrostátní spoje, dvě linky jsou mezinárodní. Kromě Managuy je to let do Panamy.

Letecký server ch-aviation.com zveřejnil identifikační označení jednoho z letounů, díky němuž lze z databáze onespotter.com zjistit jeho pestrou a dlouhou historii. Stroj byl vyroben již v roce 1990 pro tehdejší sovětské letecké síly, kde fungoval devět let. Pak létal u společnosti Kazan Aviation Enterprise v ruském Tatarstánu, následně byl registrován u dvou nejmenovaných vlastníků, včetně jednoho českého, a od září 2007 byl zapsán u OSN v Jižní Africe.

Dvoumotorové L-410 vyrábí od začátku 70. let minulého století moravská továrna Let Kunovice, nynější Aircraft Industries. Model od té doby prošel několika modernizacemi. Celkem podnik vyrobil přes tisíc kusů těchto letadel a po celém světě jich v současnosti léta několik stovek. Loni Aircraft Industries představily prototyp nové generace L-410 NG.

Kostarické aerolinky vznikly pro názvem Travel Air v roce 1990, po vstupu nových zahraničních a domácích investorů se před 16 lety přejmenovaly na Nature Air. Spolu s konkurenční firmou Sansa ovládají většinu vnitrostátní letecké přepravy v zemi. Před nákupem kunovických letounů jejich flotilu tvořily dva 19místné letouny DHC-6 Twin Otter 300 a dva 12místné stroje Cessna 208B Grand Caravan.

Stroj L-410 si po příletu do San José prošel tradičním přivítáním: