Na přílet obří Mriji z Prahy čekalo v Austrálii 16 tisíc fanoušků

největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu

největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu Zdroj: profimedia.cz

největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu
největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu
Obří Antonov přistává v Praze
Mrija byla atrakcí i pro zaměstnance letiště
Obří Antonov přistál v Praze
9
Fotogalerie
V Austrálii vůbec poprvé přistál největší letoun světa Antonov An-225 Mrija. Jeho přílet do Perthu na západě země vyvolal velké pozdvižení, na gigantický stroj podle odhadů čekalo přes 16 tisíc leteckých fanoušků, jejichž automobily způsobily v okolí letiště dopravní chaos. Mrija přepravovala do Perthu obří generátor z České republiky.

Ukrajinský nákladní letoun přistál v Austrálii se zhruba dvouhodinovým zpoždění dnes před polednem tamního času (před 6. hodinou ranní středoevropského času). Z Prahy přitom odstartoval již ve čtvrtek. Vzhledem k tomu, že s nákladem uletí maximálně čtyři tisíce kilometrů, měl cestou tři zastávky pro doplnění paliva, a sice v Turkmenistánu, Indii a Indonésii.

Fotografie Mriji z Prahy:

Podle zahraničních médií byl od brzkého rána v okolí letiště v Perthu dopravní kolaps, auta bez pohnutí stála tři až čtyři kilometry před letištěm. Někteří lidé podle svědků dokonce sprintovali s kufry po hlavní silnici k terminálům, aby stihli své spoje.

Desítky fanoušků pak nechávaly vozy podél hlavní silnice a vyhlížely Mriju. Podle reportéra Brendana Fostera scéna na silnici Tonkin Highway připomínala hollywoodský postapokalyptický film, v němž lidé vystupují z aut a s pohledem na nebe čekají zásah meteoritu. „Na nic podobného v Perthu si nevzpomínám, prostě nikdy. Je to jako letecký Woodstock,“ citoval Fostera odkazujícího na legendární hudební festival server stuff.co.nz.

Přistání leteckého giganta sledovaly davy lidí:

Vyhlídkovou terasu na letišti zaplnila zhruba tisícovka leteckých nadšenců již časně ráno, dalších zhruba 15 tisíc fanoušků pak lemovalo plot v okolí dráhy. „Nikdy před tím An-225 v Austrálii nebyl, lidé z Perthu si jeho návštěvu dnes maximálně užili,“ uvedla mluvčí letiště Fiona Landerová.

Antonov vezl z Česka mohutný generátor od plzeňské společnosti Brush Sem určený pro australskou těžařskou firmu. Přístroj dlouhý 8,8 metru, široký víc než 3,5 metru a vysoký 3,2 metry naložily v Praze dva jeřáby, dovnitř ho posunuly s pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy. Letadlo je pro nakládku vybaveno vraty v podobě odklopení celé přídi a navíc si umí „kleknout“ - obě přední podvozkové nohy se sklopí a položí tak trup letadla prakticky na zem.

Generátor o hmotnosti 120 tun by se za jiných okolností dopravoval po moři, australský zákazník ale na dodávku spěchal, proto se netypicky využila vzdušná doprava.

An-225 v Austrálii:

Antonov An-225 Mrija váží 250 tun a stejně těžký náklad je také schopen přepravit. Maximální vzletová hmotnost činí 600 tun. Letadlo pohání šest motorů Progress, s nimiž dosahuje rychlosti až 850 kilometrů za hodinu. Mrija poprvé vzlétla v roce 1988. Letadlo vyvíjené jako nosič raketoplánu Buran se v roce 1989 stalo senzací pařížského aerosalonu. Na zpáteční cestě muselo letadlo neplánovaně přistát na letišti v Praze kvůli poruše hydrauliky.

Do tehdejšího Československa se Mrija podívala ještě jednou během roku 1989, když přistála v Ostravě. Poté se v Česko objevila až po renovaci v roce 2003, kdy z Prahy do Taškentu přepravila náklad buldozerů a rypadel. O rok později letadlo opět do uzbecké metropole převezlo zařízení pro ropovod. V roce 2006 se v Praze zastavilo během letu z Berlína do Číny.
Loni byl letoun k vidění na letišti Ostrava-Mošnov, odkud vezl obrněnou techniku do Afriky.

Antonov An-225 Mrija
Posádkadva piloti, dva palubní inženýři, navigátor, radista
Možný technický doprovodsedmdesát pasažérů na horní palubě
Motory 6 x Lotarev (ZKMB Progress) D-18T, každý o tahu 229,5 kN
Rozpětí88,40 m
Délka84,00 m
Výška18,10 m
Maximální vzletová hmotnost600 000 kg
Maximální rychlost850 km/h
Dolet15 400 km, s maximálním zatížením 4 500 km
Užitečné zatížení250 000 kg
Obsah nádrží300 tun
Potřebná dráha pro vzlet3 000 metrů
Pohotovostní váha175 000 kg
Spotřeba palivaprůměrně 18 tun za hodinu