Na řadě je železnice. Polsko vypisuje desítky tendrů

vysokorychlostní železnice

vysokorychlostní železnice Zdroj: profimedia.cz

Mnohé polské dálniční úseky, které měly být hotovy do červnového mistrovství Evropy, sice stále nejsou dokončeny, ale vláda premiéra Donalda Tuska již svou pozornost přesouvá na koleje. Premiér v minulém týdnu v projevu pro Sejm naznačil, že během příštích tří let by se mělo na železnicích investovat třicet miliard zlotých (zhruba 180 miliard korun).

Během uplynulé pětiletky vlády Občanské platformy a lidovců bylo nákladem 2,2 miliardy eur renovováno 2172 kilometrů kolejí. Na renovaci dalších 3953 kilometrů jsou podepsány smlouvy v hodnotě 4,4 miliardy eur. Současně se modernizují čtyři desítky nádraží, dvacet se přestavuje a pro další dvacítku se připravují projekty rekonstrukcí. Během posledních dvou let na to bylo vynaloženo sto milionů eur a jen na letošek připadne stejná částka.

Do konce roku má správce železniční infrastruktury PKP PLK vypsat padesát projektů v hodnotě přes 560 milionů eur. Podle deníku Rzeczpospolita náklady na modernizaci drážní infrastruktury stoupnou z loňských 3,8 miliardy na letošních šest miliard zlotých.

Stavební firmy se však obávají, že s přesunem investic ze silnic na koleje se přesunou i problémy. „Všechny firmy se zkušeností s drahami předloží nabídky v rozumných mezích,“ uvedl v rozhovoru pro Rzeczpospolitu Zbigniew Jakubas, vlastník firmy Feroco. Zdůraznil, že jeho firma drží minimální marži – při letošním obratu půlmiliardy zlotých bude činit pouhé procento.

Některé firmy však tlačí cenu pod kalkulaci nákladů. „Mnozí, kteří na tento trh teprve chtějí vstoupit, předkládají buď z nevědomosti, nebo záměrně velmi nízké nabídky,“ zdůrazňuje Maciej Radziwill, šéf dozorčí rady firmy Trakcja Tiltra zaměřené na stavbu drážní infrastruktury.

Další projekty mají brzy následovat. Ministerstvo dopravy zaslalo rezortu pro místní rozvoj seznam 52 převážně železničních investic, které mají být spolufinancovány z evropského programu Infrastruktura a životní prostředí. PKP PLK a její sestra PKP InterCity plánují 33 investic. Tak budou polské dráhy moci utratit peníze, které jsou pro ně určeny ve finanční perspektivě a které vláda pro odpor Evropské komise nedokázala přesunout do silničních projektů.

Čtěte také:

Polská Pesa získala miliardový kontrakt od Deutsche Bahn

Evropané touží po konkurenci na železnici. Češi nejvíc

Největším z těchto plánů je nákup osobních vagonů pro PKP InterCity za 320 milionů eur, z čehož čtyřicet procent uhradí EU. Čtvrt miliardy eur má stát vybavení pro PKP PLK, které zvýší bezpečnost na kolejích. K novým projektům patří i modernizace 500 kilometrů kolejové cesty. Nezbývá však příliš času, aby se předložené záměry uskutečnily s podporou prostředků nynější finanční perspektivy. Musely by totiž být hotovy do roku 2015.

Privatizace

V Polsku má konečně začít odstátnění drah. Ještě letos má být znám nový vlastník lanovek PKL a patrně i padne rozhodnutí o privatizaci druhého největšího železničního nákladního dopravce v Evropě PKP Cargo. K tomu se váže doporučení představenstva zastřešující společnosti PKP SA, aby se nákladní přepravce privatizoval prodejem na burze. Samotná PKP SA by měla splatit dlužných 1,1 miliardy eur a pak zmizet, jak uvádí ekonomický deník Puls Biznesu. Na to ale má čas do roku 2022. Navíc firma místo tlumení aktivit plánuje investice: ze zisku svých dcer chce financovat zvětšení jejich vozového parku. Za kolik, to se zatím neví.