Na Ruzyni zprovoznili unikátní simulátor letounu L410. Podívejte se na přistání ve Frankfurtu

Simulátor L410

Simulátor L410 Zdroj: Jan Šindelář

Simulátor L410 - přistání a vzlet ve Frankfurtu nad Mohanem
Simulátor L410
Simulátory v CATC
Simulátor L410
Simulátor L410
10
Fotogalerie

V hangáru B ve staré části ruzyňského letiště mají nově světový unikát. Společnost Czech Aviation Training Centre (CATC) zde uvedla do plného provozu simulátor legendárního kunovického letounu L410. Simulátor se stavěl dva roky a firmu vyšel na 180 milionů korun.

Z toho si 150 milionů půjčila. Vylaďování přístroje a jeho postupné spouštění probíhalo od listopadu. Na měření reálných parametrů za letu spolupracovali i piloti a konstruktéři výrobce letadla Aircraft Industries.

Video placeholde
Simulátor L410 - přistání a vzlet ve Frankfurtu nad Mohanem • Jan Šindelář

„Unikum simulátoru spočívá zejména v míře napodobení letových vlastností skutečného letadla. Je natolik vysoká, že umožňuje i nejnáročnější trénink, vybírání nezvyklých letových poloh či zvládání nestandardních situací za letu. Takový výcvik byl dosud možný pouze na skutečných letadlech a ve velmi omezené míře,“ říká jednatel CATC Jan Janík. Ve skutečném letadle například nelze nacvičovat vysazení motorů.

Podle Janíka existuje ve světě několik dalších simulátorů L410, jejich technologie ale pochází z osmdesátých let a dávno požadavkům výcviku nevyhovuje. Pražský simulátor, který zvenku připomíná UFO či velmi futuristickou chaloupku na kuří nožce, už získal certifikát kategorie D, což je nejvyšší možná úroveň, pokud jde o pohyblivost zařízení.

Společnost musela spolu se simulátorem vyvinout i celý nový výcvikový program o několika tisících stran dokumentace. „Čtyřistadesítka se doposud školila podle programu ze sedmdesátých let, dneškem se ale řadí po bok letadel ATR nebo Boeing,“ doplnil šéf výcviku Marek Vinař.

Firma předpokládá, že se jí náklady brzy vrátí. Do programu už nastoupili první piloti, základní typový výcvik vyjde na 12 tisíc eur (320 tisíc Kč). Kromě výcviku nových pilotů firma počítá i s tím, že řada stávajících letců si bude pro L410 obnovovat kvalifikaci. Už dnes se hlásí zájemci například z Nepálu, Indonésie, Konga, Barmy či Mauriciu.

Kunovický Let (dnes Aircraft Industries) vyrobil od šedesátých let přes 1200 letounů L410, dodnes jich ve světě létá přes 350. CATC proto odhaduje počet pilotů „čtyřistadesítek“ na více než 1400. „Obchodní model počítá i s budoucí výrobou. Je to živé letadlo, které je stále ve výrobě,“ připomněl obchodní ředitel CATC Marek Jechumtál novou generaci kunovických strojů.

Simulátor má v databázi 350 letišť. Na videu je ke shlédnutí přistání a vzlet ve Frankfurtu nad Mohanem. CATC je dceřinou společností státního podniku Řízení letového provozu. Ten výcvikové středisko (tehdy ještě Czech Airlines Training Centre) koupil v roce 2012 od Českých aerolinií za 280 milionů.