Na stavbu obřího přístavu v Hodoníně si půjčíme, tvrdí investor

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Jean-Pierre Martineau via Flickr

Investor plánovaného obřího kontejnerového překladiště v Hodoníně na jeho výstavbu nemá vlastní finanční prostředky. Část peněz za stavbu v hodnotě bezmála 30 miliard korun by měly uhradit velké lodní spediční společnosti, které mají o vznik překladiště na jižní Moravě zájem, část peněz by chtěla firma získat ve formě úvěrů. Uvedl to jednatel společnosti Doe Europe SE Josef Drebítko, konkrétní jména investorů ale neuvedl.

Firma Doe Europe SE ve středu podepsala memorandum s městem Hodonínem, které se má na podpoře projektu podílet. Ostatní instituce ale o plánu na vznik případně budoucího největšího přístavu v Česku neinformovala.

Jakékoliv jednání o překladišti, které by podle starostky Hodonína Milany Grauové (ANO) mělo vzniknout do čtyř let, popřela ministerstva dopravy a průmyslu a rovněž i Ředitelství vodních cest (ŘVC), které má splavnění tuzemských řek na starosti. Minimálně s posledním jmenovaným by ale společnost jednat měla, pokud chce stavět na řece, která je majetkem státu. Zatímco samotné překladiště má spolykat zhruba osm miliard korun, mnohem více, téměř 20 miliard, by mělo připadnout na stavební úpravy řeky Moravy, aby jí mohly proplouvat přes sto metrů dlouhé nákladní lodě.

Není to vůbec megalomanský projekt. Takovýchto přístavů je v Evropě hodně

„Není to vůbec megalomanský projekt. Takovýchto přístavů je v Evropě hodně, obzvláště v západní Evropě,“ řekl Drebítko s tím, že přístav by měl mít kapacitu v rozmezí milionu až čtyř milionů kontejnerů ročně. Protože v ČR a střední Evropě nic podobného nestojí, považuje ji společnost za vynikající investici.

Při dodržení horní hranice odhadované kapacity a běžné velikosti říčních plavidel, která mohou vézt sto kontejnerů, by tak na dny v roce připadalo více než sto takovýchto lodí na jediný den. Přístav na řece Moravě by tak podle oslovených odborníků představoval jeden z největších říčních přístavů v povodí Dunaje v situaci, kdy se do Česka kontejnery po řekách prakticky nedovážejí a kdy má tranzit zboží rozdělená kamionová a železniční doprava.

V dosavadních jednáních nepanuje konsensus s Rakouskem a Slovenskem na splavnění řeky Moravy

Podle ministerstva dopravy vznik takovéhoto projektu v uvedeném čase zkomplikovaly potřeby získat všechna potřebná povolení. „Každý takový projekt musí splnit všechny požadavky české i evropské legislativy, mimo jiné posouzení vlivu stavby na životní prostředí. V dosavadních jednáních navíc nepanuje konsensus s Rakouskem a Slovenskem na splavnění řeky Moravy,“ uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

To dokazuje i zatím bezúspěšná snaha resortu dopravy prosadit výstavbu jezu v Děčíně, který by zlepšil plavební podmínky na Labi a umožnil tuto řeku využívat pro přepravu zboží po větší část roku, kdy dopravce tradičně brzdí sucho. Získat pro tuto stavbu kladný posudek dopadů na životní prostředí EIA se ŘVC snaží už od roku 2005.

Splavnění Labe a propojení dalších řek

Splavnění Labe může být součástí dalšího velkého projektu, o kterém se v posledních letech rovněž diskutuje, a tím je propojení Labe, Dunaje a Odry. Ten spolu s projektem v Hodoníně spojuje snaha splavnit pro velké lodě řeku Moravu a jeho velkým zastáncem je prezident republiky Miloš Zeman. Zdali má tento projekt za 400 miliard korun ekonomický smysl, má ověřit studie proveditelnosti, jejíž zpracování plánuje zadat ministerstvo dopravy.

Splavnění Moravy by podle hodonínské radnice mělo napojit město na dunajsko-rýnskou vodní cestu, která propojuje námořní přístavy v severní Evropě a rumunskou Konstantu v Černém moři. DOE Europe SE podle informací v Obchodním rejstříku vznikla před dvěma lety. Její základní jmění činí tři miliony korun a předmětem podnikání je výroba, obchod a služby.