Na železnici se bojuje o strojvedoucí
Alternativní dopravci už se začali činit, hlavním zdrojem pro ně jsou právě České dráhy. „Ze začátku jsme měli trochu obavy, ale nakonec se nám přihlásilo několikanásobně více uchazečů, než je naše potřeba,“ uvedl majitel nastupujícího Leo Expressu Leoš Novotný. Podle něj strojvedoucí lákají především nové vlaky.
Leo Express chce od prosince jezdit na trase z Prahy na Ostravsko, pro pět vlaků počítá s dvacítkou strojvedoucích. Část z nich už je pod smlouvou. „Jsou to vesměs zkušení strojvedoucí, kteří dříve pracovali u jiných dopravců včetně ČD a RegioJetu,“ doplnil mluvčí Leo Expressu Petr Kopáček. Člen představenstva RegioJetu Jiří Schmidt připustil odchod jednoho strojvedoucího k Novotnému.
„Na trhu mírný nedostatek strojvedoucích je, není to ale tragické,“ uvedl. RegioJet se aktuálně pustil do náboru pomocí letáčků v pražských tramvajích. Firma podle Schmidta nastavila platy řidičů vlaků tak, aby byly vyšší než u ČD.
Jelínek z Cechu strojvůdců ale oponuje tím, že více peněz je za více hodin. Přetahování strojvedoucích označuje za nekalé, kvůli zjitřené atmosféře na trhu přitom pro dotyčné už není cesty zpět.
České dráhy uvádějí průměrnou mzdu strojvedoucího necelých 32 tisíc korun. K tomu je ale potřeba připočíst řadu benefitů, které soukromník nabídnout nemůže. Na prvním místě je to režijní jízdenka. „Strojvedoucích máme v současnosti akorát, počty jsou stabilizované,“ tvrdí mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Dráhy se ke stabilitě složitě dopracovaly v minulých letech, kdy spustily stipendijní programy pro adepty povolání na dráze. Podmínky pro nováčky jsou tvrdé. Je třeba absolvovat střední školu s technickým zaměřením a projít ročním výcvikem. Náklady dopravce na výcvik se pohybují kolem půl milionu korun.
Novopečení strojvůdci si následně musejí u drah odpracovat nejméně pět let, pak mohou odejít bez sankce. Vzhledem k chystané velké liberalizaci železnice bude pro ně mít trh nevídanou možnost volby. O výchově vlastních strojvedoucích uvažuje i RegioJet a Leo Express.