Nad Evropou létají tisíce letadel bez pasažérů. Aerolinky by jinak přišly o letištní sloty

Odmrazování letadla společnosti Lufthansa. Německá skupina a několik dalších evropských aerolinek jsou kvůli pravidlu Evropské komise o využívání letištních slotů nuceny přes zimu létat s prakticky prázdnými letadly.

Odmrazování letadla společnosti Lufthansa. Německá skupina a několik dalších evropských aerolinek jsou kvůli pravidlu Evropské komise o využívání letištních slotů nuceny přes zimu létat s prakticky prázdnými letadly. Zdroj: Reuters

Létání s prázdnými letadly odsuzují ekologičtí aktivisté v čele s Gretou Thunbergovou (na snímku). Letecké společnosti podle nich zbytečně znečišťují planetu.
Tuzemské Smartwings podle své mluvčí s prázdnými letadly nelétají. Pravidlo ohledně využívání letištních slotů se jim přesto nelíbí.
Šéf Ryanairu Michael O'Leary se Evropské komise zastal.
4
Fotogalerie

V Evropě během letošní zimy vzlétnou tisíce „letadel duchů“, která nepřevážejí téměř žádné cestující. Může za to přetrvávající nízká poptávka po letecké dopravě způsobená pandemií koronaviru a také pravidlo Evropské komise. To aerolinkám nařizuje využít alespoň polovinu přidělených letištních slotů, tedy vzletových a přistávacích intervalů. V opačném případě by společnostem hrozilo, že o sloty přijdou. Některé z nich proto raději odstartují i s prázdným letadlem.     

Například německá Lufthansa nedávno varovala, že až 18 tisíc jejích letů, tedy přibližně pět procent ze všech letů uskutečněných v zimních měsících, bude zbytečných. Zrušit je ale nemůže, protože by ztratila letištní sloty. Podobně je na tom i její dceřiná firma Brussels Airlines. Ta vypraví od prosince do března asi tři tisíce skoro prázdných letů, píše zpravodajský web CNBC.  

Tuzemské Smartwings podle své mluvčí Vladimíry Dufkové kvůli udržení slotů s nedostatečně zaplněnými letadly nelétají. Ani jim se však stávající systém nezamlouvá. „Evropská komise by měla najít cestu, jak neblokovat zájemce o provoz reálných linek a nenutit provozovat prázdné či špatně využité lety jen pro udržení pozice na letišti,“ uvedla Dufková. 

Vše, co potřebujete vědět o Zelené dohodě pro Evropu:

Video placeholde
Green deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí? • Videohub

S tímto stanoviskem souhlasí také expert na leteckou dopravu ze společnosti EY Petr Kováč. „Současné předpisy jsou málo flexibilní a vůbec nereagují na aktuální mimořádnou situaci. Evropská komise by měla pravidlo změnit,“ myslí si Kováč. 

Brusel kvůli letadlům duchů v posledních týdnech kritizují rovněž environmentální aktivisté. Na letadla totiž připadá zhruba 14 procent ze všech emisí skleníkových plynů, které do ovzduší vypouští dopravní sektor.

Evropská komise se navíc v rámci svého balíčku Fit for 55 zavázala do roku 2030 uhlíkovou stopu o 55 procent snížit. „Evropská unie je nepochybně ve stavu klimatické pohotovosti,“ poznamenala k tomu ironicky na Twitteru známá švédská aktivistka Greta Thunbergová.    

„Vysoké znečištění způsobené těmito lety je zcela v rozporu s klimatickými cíli EU,“ přidal se belgický ministr mobility Georges Gilkinet, jenž v dopise vyzval Evropskou komisi, aby konala. Kritici zároveň poukazují na to, že mnohé mimoevropské státy pozastavily v reakci na pandemii platnost obdobných pravidel pro využívání letištních slotů. 

Ne každý však souhlasí. Společnost Airports Council International (ACI), která zastupuje světová letiště, vyjádřila Bruselu svou podporu. Pravidlo o využívání slotů je podle ní důležité pro udržení konektivity a konkurenceschopnosti v odvětví. Šéf ACI Olivier Jankovec dokonce zapochyboval, že se tvrzení Lufthansy o obrovském množství úplně prázdných letů zakládá na pravdě. 

Za Evropskou komisi se minulý týden překvapivě postavila také irská letecká společnost Ryanair. Výkonný ředitel Ryanairu Michael O’Leary poukázal v rozhovoru se serverem Politico na skutečnost, že limit pro využívání slotů už byl Evropskou unií v reakci na kritiku dopravců na počátku pandemie jednou snížen. Lufthansa navrch dostala kvůli pandemii od německé vlády půjčku ve výši několika miliard eur. „A stále není spokojená,“ rýpnul si do rivala O’Leary. Ryanair loni žaloval EU kvůli krizové pomoci konkurentům u Soudního dvora Evropské unie. 

Jak se bude spor dále vyvíjet, je v tuto chvíli obtížné předjímat. Limit pro využívání letištních slotů se má v létě vrátit na osmdesát procent. Podle Kováče se mezinárodní letecká doprava z koronakrize už nyní zotavuje. „Nicméně není to běh na krátkou trať. Na úroveň před pandemií se létání vrátí až kolem roku 2024 nebo 2025,“ míní Kováč.