Nákladní doprava letos stagnuje, objem zahraničních přeprav klesl

Nákladní doprava

Nákladní doprava Zdroj: ctk

Ze sektoru nákladní dopravy, která je považována za jeden z hlavních ukazatelů kondice ekonomiky, už neprýští takový optimismus jako loni. Nejnovější čísla ministerstva dopravy za první čtvrtletí naopak ukazují, že obor vykazuje stagnaci. Ještě loni touto dobou přitom rostl dvouciferným tempem.

Nákladní auta českých dopravců od ledna do března přepravila 78,5 milionu tun zboží, což představuje meziroční nárůst zhruba o jedno procento. Výkony v tunokilometrech dokonce klesly, kamiony tak ujely kratší vzdálenost. Za tím lze spatřovat především úbytek zahraničních přeprav.

Prezident sdružení dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta zatím letošní rok hodnotí jako ekonomicky klidnější a stabilnější. „Jsme poměrně spokojeni, ale tak trochu žijeme v očekávání, že doba může být o něco horší,“ řekl deníku E15 Starosta.
To se projevuje například na opatrnosti dopravců při investicích. Podle Starosty se nedá očekávat v následujících měsících, že by čísla znovu závratně rostla. „To se týká třeba automobilového průmyslu,“ doplnil Starosta.

Výkony nákladní dopravy v prvním čtvrtletí
doprava20152016
silnice (miliony tun)77,578,5
silnice (miliardy tunokilometru)13,411,7
železnice (miliony tun)23,323,5
železnice (miliardy tunokilometru)3,73,7

Podobně je na tom železniční doprava, která se od loňského roku nepohnula ani o píď. Její přepravy stagnují na 23,5 milionu tun, nezměnily se ani výkony v tunokilometrech.

Náladě v dopravě odpovídají i červnové výsledky konjunkturálního průzkumu ČSÚ. Vyplývá z něj, že celková důvěra v českou ekonomiku se mírně snížila, a to zejména v průmyslu. „Respondenti očekávají pro příští tři měsíce snížení tempa růstu výrobní činnosti,“ píší ve zprávě z průzkumu statistici.

Lidí ve vlacích přibývá
Tuzemská osobní železniční doprava má za sebou nejúspěšnější čtvrtletí od roku 2008. Od ledna do března letos cestovalo vlaky přes 43 milionů pasažérů, což je o půl milionu více než loni. Výkony měřené v osobokilometrech překonaly hranici dvou miliard, lidé tak využívají vlaky na stále větší vzdálenost. Naopak počet lidí v linkových autobusech ve stejném období klesl z více než 82 milionů na 80.