Nákup railjetů se vzdaluje. Kvůli povodni a pádu vlády

Obří akvizici za více než dvě a půl miliardy korun musí schválit dozorčí rada a poté řídící výbor společnosti. Ten měl jako poslední instance vydat verdikt už 6. června. Oba vrcholné orgány ovšem čekají na souhlas z porady ekonomických ministrů, takzvané pemky. Jenže právě toto klíčové zasedání už bylo kvůli zmíněným pohromám několikrát odloženo a podle informací deníku E15 není až do konce června plánováno. Šance na využití opce k nákupu vlaků přitom vyprší právě s koncem června. Ministři ale mají zjevně úplně jiné starosti.
„Ano, opravdu je to problém. Stále se to odkládá a já nyní vůbec netuším, jak to dopadne,“ řekl deníku E15 posmutnělý generální ředitel drah Petr Žaluda, jinak známý zastánce nákupu railjetů. Jeho představenstvo už akvizici schválilo před několika týdny, to ale zatím nehraje žádnou roli.
Řešení nepřinesla ani úterní schůzka Žaludy s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou. Ten prý Žaludovi pouze potvrdil, že žádná „pemka“ není v plánu. Zbytečné tak zřejmě bude i zasedání dozorčí rady příští týden.
Ve vlekoucí se kauze nákupu railjetů se tak Žaluda může cítit pouze jako poloviční vítěz. Dráhy mají smlouvu na patnáct vlaků Siemens Viaggio Comfort, což je oficiální název railjetů. Odeberou jich ale jen sedm, pro které našly od příštího roku uplatnění na tratích do Rakouska. Tyto soupravy se už vyrábějí. Dalších osm vlaků mělo jezdit do Bratislavy a Budapešti, podle informací deníku E15 už to měly dráhy smluvně sjednáno i s tamními národními dopravci.
Akvizici ale provázejí další komplikace. Jak deníku E15 nedávno potvrdil náměstek ministra a předseda řídícího výboru drah Lukáš Hampl, nákup by byl možný až po schválení převodu nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty. Díky tomu by dráhy mohly získat kolem šesti miliard korun. „Ano, ten imperativ tady je,“ uvedl Hampl. Podle něho nasazení railjetů „logiku má“. Převod nádraží už „pemka“ schválila, ovšem bez ministra financí Miroslava Kalouska. Ten se tak tímto výrokem necítí vázán.
Dráhy si nákupem moderních railjetů chtějí vylepšit pozici na mezinárodních trasách. Staly se ale kvůli tomu i terčem silné kritiky, neboť vlaky kupují jako „unikátní příležitost“ bez otevřeného tendru.