National Express chystá miliardové tendry na vlaky

Vlak National Express (ilustrační foto)

Vlak National Express (ilustrační foto) Zdroj: National Express

Liberalizace dotované železnice prozatím uvízla na mrtvém bodě, nejnovější přírůstek na českém trhu National Express přesto chystá mohutné zbrojení. V nejbližších týdnech vypíše dva obří tendry na nové vlaky pro český trh.

Podle výkonného ředitele české pobočky National Expressu Jana Paroubka půjde v soutěžích řádově o miliardy korun, výrobci se utkají o dodávku motoráků i elektrických vlaků. Kvůli nejisté situaci na trhu bude výsledkem rámcová smlouva, kterou dopravce později může a nemusí využít.

National Express se předběžnými tendry jistí, aby se v budoucnu nedostal do časového presu. Podle Paroubka se totiž musí firma, který působí v řadě zemí Evropské unie, chovat jako takzvaný sektorový zadavatel, což znamená postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Takové tendry se ale často protahují, což dopravce znevýhodňuje proti zákonem nesvázané konkurenci.

National Express
Ryze soukromá společnost bez majoritního akcionáře, provozuje drážní a autobusovou dopravu ve Velké Británii, USA, Kanadě, Španělsku, Německu, Portugalsku a Maroku. Od loňska má pobočku i v České republice. Zaměstnává více než 40 tisíc lidí, obrat činí v přepočtu více než 40 miliard korun.

Podobně jako National Express se zachovaly koncem loňského roku i České dráhy, když v soutěžích hledají dodavatele elektrických vlaků za až čtyři miliardy korun. I v tomto případě jde o přípravu na liberalizaci železnice a smlouva je pouze rámcová.

Soutěže o provoz dotovaných vlaků ovšem stát stále odkládá. Původně měli vítězové prvních tendrů začít jezdit už koncem letoška, klání o trať Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc ovšem skončilo jeho zrušením. Od té doby stát otevření trhu stále odkládá, nová vláda by ráda měla jasno v srpnu. Velkým kritikem liberalizace jsou mimo jiné drážní odbory. Celkem stát dotuje rychlíky osmi miliardami korun ročně, kraje platí za regionální spoje dalších 12 miliard. Kraje se zdají být k otvírání trhu vstřícnější než ministerstvo dopravy.

Šéf National Express Richter: Stát nás zklamal
Generální ředitel společnosti National Express Rail Tobias Richter vysvětluje serveru E15.cz důvody vstupu na český trh a potíže s tím spojené.
E15: Co vás do České republiky přivedlo?

Ministerstvo dopravy zveřejnilo už v roce 2010 plány na liberalizaci železnice. A tyto plány vypadaly velmi atraktivně. Já věřím, že je zveřejnili, aby přilákali do České republiky zahraniční dopravce a jejich kapitál. A National Express se zrovna v Evropě rozhlížel po nových příležitostech, což vedlo k založení české dcery.
E15: Hlavním důvodem tedy byla železnice nikoliv autobusy?

Ano, je to tak. Lákají nás především střednědlouhé trasy jako třeba Praha – Ústí nad Labem. Jsme přesvědčeni, že s výrazně lepší kvalitou můžeme přilákat výrazně více cestujících.
E15: Ovšem plány na liberalizaci skončily s novou vládou u ledu a i předtím se stále odkládaly. Nebojíte se, že v České republice jen zbytečně ztrácíte čas a peníze?

Ano, jsme velmi rozčarováni, věřili jsme, že rozhodnutí vlády platí. Teď zjišťujeme, že na ně spoleh není a jsme tím velmi zklamáni. Byli jsme připraveni účastnit se tendrů o dotované vlaky. Stále si ale myslím, že strategií nové vlády nebude zklamávat firmy, které sem přišly utratit své peníze. Věříme, že soutěže nakonec budou, některé jsou z minula připravené a mohou začít v podstatě okamžitě.
E15: Představme si ale, že nakonec stát žádné soutěže nevypíše. Odejdete?

Ale to by byla škoda. Do komerční dopravy určitě nepůjdeme, už proto, že tu jsou dva kvalitní dopravci RegioJet a LeoExpress. V takovém případě bychom se více rozhlíželi v autobusové dopravě, protože National Express není je železniční firma. Ve Španělsku a Velké Británii je National Express dokonce lídrem v regionální autobusové dopravě. Ale opakuji, mým hlavním cílem tady je zvýšit kvalitu na železnici. A chceme vyvinut tlak - v pozitivním slova smyslu - na ministerstvo a vládu, že svým otálením odpírají cestujícím kvalitu a za vlaky platí z kapes daňových poplatníků více, než je nutné.
E15: Velkým odpůrcem liberalizace jsou drážní odbory. Ty ale není lehké přesvědčit.

Odbory stále nevěří, že liberalizace je ve skutečnosti pro ně obrovská příležitost. Jsou přesvědčeni, že vyšší efektivita a liberalizace znamená automaticky pokles zaměstnanosti. A to není pravda. Když chce dopravce zvýšit kvalitu, tak potřebuje mít lidi ve vlaku, vždy potřebuje strojvedoucí. A s rostoucím počtem vlaků poroste zaměstnanost. Odbory se rovněž obávají, že soukromníci jim dají menší platy. Opak je ale pravdou, jak ukazují zkušenosti z jiných zemí, například Nizozemí.
E15: Jaký máte rozpočet pro dobytí českého trhu?

V tuto chvíli nejde o velké peníze, máme pouze kancelář v Praze. Ale jsme připraveni investovat velké sumy. Chceme sem dostat kvalitu a počítáme se zcela novými vlaky.