Návrat k železnici: lepší služby stojí za největším růstem přepravy za 18 let

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Osobní železniční doprava loni stoupla o osm procent. Vlaky meziročně přepravily o 543 milionů osobokilometrů více a celkově tak ukazatel, který představuje množství přepravených osob násobených délkou ujeté trasy, vzrostl na 7,3 miliardy. „Nárůst je důsledkem masivní modernizace vozového parku na železnici v posledních letech, postupným dokončováním prací na železničních koridorech, a zejména vstupem konkurence na železniční trh v dálkové dopravě,“ uvedl k tomu za cestující Miroslav Vyka.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky dosáhla loni železnice největšího růstu přeprav za předchozích 18 let. Celkem železnice přepravila 172,8 milionu cestujících, o 2,88 procenta meziročně více.

Vyka vidí rostoucím přepravou na železnici i nástup konkurence. Ta podle něj nutí České dráhy, aby zlepšily úroveň služeb na tratích, kde se s konkurencí přímo potýkají.

Pozitivním přínosem pro železnici je prý rovněž růst cen pohonných hmot, který nepřeje individuální automobilové dopravě.

Autobusová doprava klesá, roli hraje i pohodlí

Lidé ustupující od individuální dopravy se podle Vyky nedaří přitáhnout autobusovým dopravcům, což dokazují data ministerstva dopravy. Ta ukazují u autobusové dopravy meziroční propad zhruba o 20 milionů přepravených, což je pokles o šest procent na 344 milionů cestujících.

Lepší vývoj v železniční dopravě proti autobusu souvisí podle Svazu cestujících s komfortem, který jednotlivé druhy dopravy cestujícím poskytují. Řada autobusových zastávek v Česku je tvořená pouze cedulí na okraji vozovky, poukázal na jeden z hendikepů autobusové dopravy Vyka.

Růst může zabrzdit nedostatečná kapacita hlavních tratí

Pozitivní je podle svazu cestujících i prodlužování délky cest, ke kterým lidé železniční dopravu využívají. V roce 2011 byla průměrná cestovní vzdálenost na železnici 40 kilometrů, noví cestující v roce 2012 cestovali v průměru 112 kilometrů, což podle Vyky dokazuje, že cestující přibyli především v dálkové dopravě.

Další růst přeprav po železnici předpokládá Svaz cestujících ve veřejné dopravě i letos. Do statistik by se totiž teprve letos měl ve větší míře promítnout nástup Leo Expressu na trať z Prahy do Ostravy. Dlouholetý růst železniční dopravy podobným tempem by ale mohla zastavit nedostatečná kapacita hlavních tratí, zejména v okolí velkých aglomerací, kde se mísí dálkové vlaky s hustou příměstskou dopravou, dodal Vyka.

Nákladní doprava na železnici klesla

Zatímco osobní přeprava na železnici zaznamenala loni nárůst, ta nákladní klesla. Na železnici jde pokles na vrub především státní firmy ČD Cargo, která se dlouhodobě a problematicky vyrovnává se ztrátovou kusovou přepravou, přišla ale i o část uhelných a dalších přeprav. Objem zboží na státních vlacích se zmenšil o sedm procent na 73 milionů tun.

Soukromým konkurentům, jako je AWT nebo Unipetrol Doprava, se podařilo dosáhnout alespoň stagnace, jejich výkon v tunokilometerch ale výrazně narostl. Vlaky soukromníků tak jezdí na stále větší vzdálenosti. „Rostoucí vzdálenost přepravy potvrzuje, že největší konkurenční výhodou české železnice je její poloha. Je přirozeným logistickým uzlem Evropy,“ uvedl nedávno Petr Jonák z AWT.