Nejen Praha - Ostrava. Stanjura chce více nedotovaných tratí

Vlak RegioJet

Vlak RegioJet

Seznam dálkových tratí, kde se jezdí bez dotací na čistě komerčním základě, by se mohl brzy rozrůst. Zatím na něm figuruje pouze spojení Praha – Ostrava, které dnes zajišťují hned tři dopravci. Nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura by ovšem rád dotací zbavil i další tratě.

„Jestliže se dnes na železniční dopravu vydává v hrubých číslech dvanáct miliard z veřejných zdrojů, cílem by mělo být, aby to číslo bylo nižší. Aby se uspořily veřejné prostředky a současně se zvýšil komfort cestujících,“ odpověděl Stanjura na dotaz E15.

Podrobnosti ministerstvo zatím nesdělilo. Bez šancí ale není snaha majitele železniční společnosti RegioJet Radima Jančury, který dlouhodobě volá po ukončení dotací na páteřní trati z Německa přes Brno a Prahu do Rakouska. Stanjurův předchůdce Pavel Dobeš přitom Jančurovy požadavky před nedávnem odmítl.

Nový ministr se s podnikatelem sejde zítra, zmenšení dotačního deštníku přitom bude jedním z témat hovoru. Právě trať Praha – Brno je nejčastěji zmiňována mezi těmi, kde by se vlaky mohly bez dotací uživit. Čísla za rok 2010 ale ukazují, že na celé větvi od německých po rakouské hranice České dráhy tratí 139 korun na vlakový kilometr. Celkem tato trať stála stát na dotacích přes 600 milionů korun za rok.

Otázkou ale je, zda by rozpočet tuto částku ušetřil. Dráhy totiž nedostávají dotace podle jednotlivých tratí, nýbrž dostanou balík čtyř miliard korun s průměrem 120 korun na vlakokilometr. Komerčním dopravcům musí ministerstvo hradit kompenzace za nařízené slevy například pro studenty. Na nedotovanou trať navíc stát nemá žádný vliv, pokud jde třeba o počet zastávek.