Nejhorší dopravní situace je v Moskvě, Praha je ve třetí desítce

Zácpa na silnici

Zácpa na silnici Zdroj: E15

Řidiči projíždějící Prahou musí počítat s tím, že se jim každá hodina projetá městem protáhne kvůli zácpám na silnicích téměř o 15 minut. Vyplývá to ze studie vypracované výrobcem navigací TomTom, která českou metropoli ohodnotila „indexem zácpy“ 23 procent. Praha se umístila na 28. příčce světového žebříčku. V okamžicích největší ranní špičky se zde jízda řidičům protáhne dokonce více než o polovinu.

Průměrný pražský řidič tak za celý rok kvůli postávání v zácpách a ovzduší prosyceném výfukovými zplodinami ztratí celých 71 hodin.

Index zácpy“ společnosti TomTom zkoumá dopravní zatížení ve 161 městech pěti kontinentů a srovnává je s hodnotami zjištěnými za rok 2011. Jeho autoři srovnávají podmínky v metropolích a velkých městech s více než 800 tisíci obyvateli. Do projektu navíc zahrnují i taková menší města, která hrají vzhledem ke své poloze klíčovou roli v regionální dopravě.

Tvůrci indexu v Evropě vycházeli z údajů o 1,9 miliardy kilometrů ujetých řidiči v autech s navigací.

Data jsou ze skutečného života

Výsledky studie jsou zajímavé především kvůli tomu, že jako podklady nesloužila žádná úřední data, ale trasy skutečně projeté miliony uživatelů navigace. Díky systému IQ Routes firma TomTom za léta jeho provozování získala anonymní, avšak zcela reálné údaje o rychlostech a dobách jízdy v jednotlivých úsecích silnic. Společnost je na základě souhlasu uživatelů zařízení přenesla z navigačních přístrojů prostřednictvím internetového softwaru.

Studie metodicky srovnává údaje naměřené v hodinách, kdy zatížení nebývá vysoké, s dobou extrémně vysoké dopravní zátěže. Rozdíl je poté vyjádřen v počtu procent, o něž se prodlouží reálná doba jízdy. Čím vyšší tento „index zácpy“ je, tím delší bývá rovněž doba, kterou řidiči stráví nedobrovolným postáváním ve frontách aut.

Města s nejvyšším „indexem zácpy“ podle studie TomTom
pořadíměstoindex zácpy (v procentech)
1.Moskva66
2.Istanbul55
3.Varšava42
4.Marseille40
5.Palermo39
6.Stuttgart33
7.Paříž33
8.Řím33
9.Hamburk32
10.Brusel32
28.Praha23

Nejhorší situace je v Moskvě

Ve srovnání se světovou „metropolí zácpy“ Moskvou ovšem řidiči v Česku ztrácejí na silnicích času jen málo. Moskvané na cestách přes město stráví v průměru o 66 procent času více, než kdyby byl průjezd velkoměstem plynulý. V ranních hodinách se jim cesta dokonce protáhne více než dvojnásobně, což vyjadřuje hodnota indexu 106 procent. Musí tak počítat s tím, že se jim hodinová jízda vzhledem k neustálému popojíždění protáhne o celých 74 minut. Běžný řidič z Moskvy tak v zácpě v průměru stráví celých 127 hodin ročně.

Jen o málo lepší je situace v Istanbulu, Varšavě, která v této kategorii „zvítězila“ v roce 2011, či v Marseille, Palermu nebo Los Angeles. Žebříček dosud nezahrnuje čínská velkoměsta. Zřejmě již v příštích letech by se však mohla objevit na některých z jeho předních míst.

V sousedním Německu dopravními zácpami trpí nejvíce Stuttgart – v roce 2012 tam museli řidiči počítat s tím, že z každé hodiny jízdy stráví stáním na silnici asi 20 minut. Ve špičce se hodinová jízda protáhne dokonce o 38 minut déle než by trvala na prázdné silnici. Řidič, který do města denně dojíždí, tak v pomalu se vlekoucí „plechové lavině“ stráví za rok celkem asi 89 hodin. Obdobná situace v Německu panuje i v Hamburku, Berlíně a Kolíně nad Rýnem, jen o málo lepší je v Mnichově.

Auta stojí, vlaky jedou