Němci si oblíbili autobusy. Zájem roste na úkor železnice

Autobusy před nádražím v Drážďanech

Autobusy před nádražím v Drážďanech Zdroj: Henry Muhlpfordt, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Autobusy se v Německu uchytily. Dva roky po zrušení monopolu železnice na vnitrostátní dálkovou dopravu využilo autobusy k cestě po Německu zhruba 19 milionů lidí, ve srovnání s rokem 2013 dvojnásobek. Železnice si ovšem navzdory mírnému poklesu zájmu stále drží výrazný náskok.

V uplynulých dvou letech zažila autobusová doprava v Německu velký rozmach. Podle statistického úřadu se k jejímu využívání nerozhodovali řidiči osobních aut, ale spíš železniční cestující. Cesta autobusem mezi velkými městy je totiž zpravidla o polovinu až dvě třetiny levnější než cesta vlakem na stejném úseku.

Do konce roku 2012 přitom Němci neměli na výběr. Na dopravním trhu platila omezení, která měla chránit státního železničního dopravce Deutsche Bahn. Německá vláda opatření obhajovala mimo jiné tím, že železniční doprava je šetrnější k životnímu prostředí než autobusová.

Deutsche Bahn hlásí propad příjmu

Železnice si i tak své dominantní postavení udržela. I přes dvouprocentní meziroční pokles loni využilo vlak k cestě na dlouhou vzdálenost 129 milionů Němců. Deutsche Bahn ale oznámila, že rozvoj autobusové dopravy významným způsobem ovlivňuje její hospodaření. Železniční dopravce vyčíslil ušlé příjmy za loňský rok na 130 milionů eur (3,5 miliardy korun).

Podle provozovatelů dálkových autobusů se však Deutsche Bahn nemusí obávat, že by ji autobusy z dálkové osobní dopravy vytlačily. „Železnice nemusí mít strach z dálkových autobusů. Z dlouhodobého hlediska pro ni nejsou nebezpečné,“ řekla týdeníku Focus předsedkyně Spolkového svazu německých autobusových dopravců Christiane Leonardová.

Vpuštění autobusů na dálkové linky si ale už v prosinci vyžádalo oběť u soukromníka. Německá Veolia Verkehr opustila svou jedinou dálkovou vlakovou linku, která jezdila 12 let bez nároku na dotace mezi Lipskem, Berlínem a Rostockem. Vlaky známé pod značkou InterConnex vyjely naposledy 13. prosince. Vedení společnosti poukazovalo mimo jiné na fakt, že autobusy neplatí za použití silnic žádné mýtné, zatímco vlaky za koleje platily na zmíněné trase téměř dva tisíce eur. Koleje přitom patří skupině Deutsche Bahn.

V Německu uspěla i Student Agency

Ze situace v Německu těží i česká autobusová skupina Student Agency, která u západních sousedů jezdí ve vlastní režii i ve spolupráci s autobusovou divizí Deutsche Bahn. „Počet cestujících nám meziročně vzrostl až o 16 procent a je evidentní, že značná část těchto cestujících přešla do autobusů z vlaků. Německý trh vnímáme jako klíčový, neustále monitorujeme nové možnosti pro rozšíření našich spojů,“ uvedla ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická.

Student Agency loni zvýšila počet linek v Německu, obsluhuje například Berlín, Mnichov, Norimberk, Mannheim a Heidelberg.

Trh poroste

Leonardová poukázala na odborné studie o očekávaném vývoji německého dopravního trhu. Podle expertů bude v Německu do roku 2018 ročně využívat hromadnou dopravu na dlouhé vzdálenosti kolem 180 milionu lidí. Ze studií vyplývá, že Deutsche Bahn by si měla přinejmenším udržet současný počet cestujících.

Razantní růst počtu cestujících na železnici se však podle odborníků očekávat nedá. Přispívá k tomu i určitá nespolehlivost německých vlaků, která se podle statistického úřadu projevila i na letošním snížení počtu přepravených cestujících. Loni v létě kvůli velkému horku selhaly některé vlaky a Deutsche Bahn musely zrušit část spojů. Na podzim pak železničního dopravce zasáhlo několik stávek strojvůdců a vzhledem k tomu, že spor o mzdy zatím není vyřešen, hrozí i letos další protestní akce a s nimi spojená dopravní omezení.