Němci sice chtějí inkasovat za dálnice, nespočítali si ale náklady a výnosy | E15.cz

Němci sice chtějí inkasovat za dálnice, nespočítali si ale náklady a výnosy

Dálnice D1
Dálnice D1
• 
ZDROJ: Euro Martin Pinkas

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Německé ministerstvo dopravy přiznalo, že zatím nemá vypracovaný žádný koncept zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta cizinců. Neexistují ani propočty nákladů a příjmů z mýtného, s nímž v koaliční smlouvě počítá vznikající vláda velké koalice CDU/CSU a sociálních demokratů (SPD).

Napsal to deník Süddeutsche Zeitung, který se odvolává na odpověď ministerstva na dotaz opozičních Zelených. Ti chtěli vědět, o kolik příjmy z chytaného zpoplatnění dálnic pro Čechy a občany dalších zemí převýší náklady na jeho zavedení a jakými výpočty to ministerstvo dopravy může doložit.

Šéf resortu Peter Ramsauer o mýtné pro osobní automobily usiluje dlouhodobě a v dosavadní vládě zastupuje bavorskou CSU, která mýtné do koaliční dohody i přes odpor CDU a SPD prosadila. Ramsauerův úřad však Zeleným odpověděl, že k mýtnému zatím nemá žádný koncept ani podklady, neboť nebylo ve stávající koaliční smlouvě.

Nic než přibližné odhady

Süddeutsche Zeitung připomíná, že ministr opakovaně zmínil, že poplatky od zahraničních motoristů využívajících německé dálnice státní pokladně vynesou dodatečných 800 milionů eur (22 miliard Kč). Zelené proto také zajímalo, na základě jakých údajů ministr k této částce došel. Zde ministerstvo konstatovalo, že se jedná o „přibližný odhad na pracovní úrovni“.

Žádnou konkrétní odpověď nedalo ani při dotazu na dodatečné náklady spojené se zavedením mýtného, jako jsou zvýšené kontroly na dálnicích nebo provize pro obchodníky při prodeji dálničních známek.

„Je neuvěřitelné, s jakou bezohledností nechala CSU vepsat mýtné pro cizince do koaliční smlouvy. Odpovědi přitom ukazují, že zatím neexistuje žádná představa, jak by se mělo prosadit,“ komentovala reakce ministerstva dopravní expertka Zelených Valerie Wilmsová. Ramsauerovo tvrzení o čistých příjmech ve výši 800 milionů eur podle ní „není víc než horký vzduch“.

Ministerstvo však oponovalo, že v otázce očekávaných příjmů „byla zohledněna aktuální data z vícero studií a posudků“. Úřad prý čeká na to, až koaliční smlouva vstoupí v platnost. Pak údajně rychle koncept předloží.

Minulý týden podepsaná koaliční dohoda bez větších podrobností počítá s tím, že Spolkový sněm příští rok schválí zákon o zpoplatnění dálnic pro zahraniční motoristy. Tento krok ale nesmí zatížit německé řidiče a musí být v souladu z evropským právem, což mnozí komentátoři i odborníci považují za těžko splnitelné. Sporný je hlavně soulad takového opatření s normami EU o nediskriminaci.

Koaliční smlouvu nicméně musí nejprve schválit členové SPD ve vnitrostranickém referendu, aby mohla začít platit. Jeho výsledek se očekává v polovině prosince a je stále velmi nejistý.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah