Německé mýto pro osobní auta bude provozovat Kapsch spolu s prodejcem lístků na koncerty | E15.cz

Německé mýto pro osobní auta bude provozovat Kapsch spolu s prodejcem lístků na koncerty

Německé mýto pro osobní auta bude provozovat Kapsch spolu s prodejcem lístků na koncerty

ČTK

Mýtné pro osobní auta bude na německých silnicích a dálnicích vybírat konsorcium rakouského Kapsch TrafficCom a německého pořadatele koncertů a prodejce lístků CTS Eventim. Německé ministerstvo dopravy jim podle svého středečního sdělení udělilo kontrakt za dvě miliardy eur (51,5 miliardy korun) s platností na nejméně 12 let s možností prodloužení až na 15 let. Kapsch již letos v říjnu získal zakázku na provozování samotného systému elektronického mýta v Německu, rovněž zatím na 12 let.

Ostatní uchazeči se proti rozhodnutí mohou odvolat do 30. prosince. Poplatek mají motoristé platit za používání spolkových silnic a dálnic nejpozději od roku 2021. Ceny se budou odvíjet od ekologických kritérií. Cizinci zaplatí pouze za jízdu po dálnici, němečtí řidiči budou mít nárok na daňové odpočty v závislosti na šetrnosti jejich vozu k životnímu prostředí. Německá vláda si slibuje čistý roční zisk z výběru mýtného ve výši 500 milionů eur (12,9 miliardy korun), které chce použít na investice do budování silnic.

Rakousko podalo u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného v Německu vzhledem k jeho údajně diskriminačnímu charakteru. Česká republika zvažovala, že se k žalobě připojí, nakonec tak ale neučinila. Český ministr dopravy Dan Ťok v červenci řekl, že má pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta pochopení a nepovažuje ho za diskriminační.

Ťokův mýtný tendr platí, antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche

Společnost Kapsch TrafficCom se sídlem ve Vídni realizovala podle vlastních údajů dopravní systémy ve více než 50 zemích, včetně mýtných systémů v Rakousku, Švýcarsku a Bulharsku. Partnerská CTS vstupuje na zcela nový druh trhu.

Kapsch provozuje systém elektronického mýtného pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny také v České republice. Česká vláda se však rozhodla spolupráci s rakouským provozovatelem po roce 2019 ukončit a svěřit provozování systému konsorciu firem CzechToll/SkyToll. To letos v dubnu zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta.

Kapsch po neúspěchu v tendru rozhodnutí napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který jeho stížnost minulý týden zamítl. Tento týden zastavil i řízení o rozkladu, které Kapsch inicioval. Firma je podle sdělení svého mluvčího Davida Šimoníka nicméně připravena řešit spor u soudu a zváží i podání podnětu k mezinárodní arbitráži nebo Evropské komisi.

Kapsch bude provozovat kontroverzní německé mýto pro osobní vozy

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!