🎧 Kamenné prodejny nejsou mrtvé. Jsou billboardem, který vydělává, říká zakladatel Bakof Group
Zatímco během pandemie mnozí prorokovali zánik klasického retailu, dnes se ukazuje, že kamenné prodejny zažívají renesanci. Podle Dalibora Bárty, zakladatele a CEO společnosti Bakof Group, jsou obchody, které jeho firma navrhuje, mnohem víc než jen místem pro nákup – stávají se showroomy, zážitkovými prostory a zásadním prvkem brandingu.
„Kamenné prodejny nejsou jen prodejnami, ale nástrojem, kterým podporujete značku. V průměru je dnes jen asi 17 procent nákupů online, zbytek se stále odehrává v retailu. Pokud firma sází výhradně na online, je to málo,“ řekl Bárta v podcastu Business Club.
Covid podle něj akceleroval trend přeměny obchodů v takzvaná zkušenostní místa, showroomy, které mají zákazníka zaujmout a vtáhnout do světa značky. „Zákazník se chce cítit dobře. Chce zážitek, emoci. A to mu dobře navržená prodejna dá – často daleko víc než e-shop,“ dodává.
Notino a Smarty vzorem prodejny budoucnosti
Příkladem úspěšné transformace jsou podle něj firmy jako Notino nebo Smarty, pro které Bakof Group navrhla a postavila nové prodejny. Notino podle Bárty zúročilo retail i jako nástroj na podporu online prodejů – fyzická přítomnost posiluje důvěru i povědomí o značce: „Tam, kde bylo Notino fyzicky přítomno, vzrostl i online prodej. To je jasný důkaz synergie.“
Smarty pak šlo cestou propojení klasického retailu s herním segmentem po akvizici firmy JRC. „Navrhli jsme koncept, jak spojit svět gamingu a elektroniky. Výsledek? 25 nových prodejen a výrazné posílení pozice značky,“ vysvětluje Bárta.
Zároveň upozorňuje, že návratnost investic do retailu není jednoduchá matematika. „Záleží na nájemních podmínkách, obratu i samotném designu. Když to ale promyslíte do detailu, může vám i malá úprava přinést desítky procent navíc. Třeba jedna prodejna ve Vídni po úpravách vzrostla o 25 procent v obratu,“ popisuje.
Offline pobočka má svou hodnotu
Bakof Group se specializuje na design a realizaci interiérů retailových prostor, kanceláří i bank. Právě bankovní sektor je dalším důkazem, že fyzická přítomnost má smysl i v digitální době. „Děláme pro E.ON, Tatra banku, Monetu, ČSOB. I banky vnímají, že offline pobočka má hodnotu – i kdyby jen jako kvalitní servisní bod, kde se klient cítí dobře,“ říká Bárta.
Kvalita zpracování a důraz na emociální stránku prostoru je podle něj dnes nezbytná. „Chceme, aby každá prodejna byla billboard, který vydělává. Nejde jen o levný regál z Turecka, chceme zážitek. A proto používáme špičkové materiály – umělý kámen, lakované sklo, kovolamináty,“ vyjmenovává.
Bárta vidí budoucnost v silném propojení online a offline světa. Vítěz retailové bitvy dalších deseti let bude ten, kdo spojí offline a online do funkčního systému, kdo dokáže v obchodě vyvolat emoci – stejně jako třeba dobré kino.
Jeho firma dnes předělává kolem stovky prodejen ročně, expanduje na Slovensko, do Rumunska a plánuje další růst. Cíl? Zdvojnásobení obratu a rozvoj holdingu, který bude evropským lídrem v oblasti designu a realizace retailových prostor. „Inspiruje mě jedna německá firma, která dělá obchody pro Dior nebo Louis Vuitton po celém světě,“ říká Dalibor Bárta. „Chci, aby něco takového vzniklo i v Česku.“
Pusťte si celý rozhovor na začátku článku