Německo chce zpoplatnit od roku 2016 všechny silnice

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Dirk Vorderstrase, Flickr.com (CC BY 2.0)

Německo nehodlá zpoplatnit jen své dálnice. Povinnost mít na osobním automobilu známku by se totiž nově měla týkat úplně všech silnic, a to od roku 2016. Právním rozepřím s Evropskou unií se Berlín hodná vyhnout díky triku – povinnost řidičů osobních vozidel platit za použití silnic rozdělí do dvou zákonů.

Plán německého ministra dopravy Alexandra Dobrindta (CDU) počítá s cenou známky až 150 eur za rok. O stejnou částku by zároveň měla klesnout silniční daň, aby na zavedení známek nedoplatili němečtí řidiči.

Cizinci by za desetidenní známku zaplatili deset eur, za dvouměsíční 20 eur. Celoroční viněta pro cizince bude stát nejvýše 100 eur. Přesné ceny se budou odvíjet od emisní normy, kterou plní dané vozidlo, a objemu jeho motoru. Levnější známky pro ekologičtější vozy bude možné koupit na internetu, na čerpacích stanicích se budou prodávat jen známky za plnou cenu.

Právě princip, že za použití silniční sítě budou v Německu de facto platit pouze zahraniční řidiči, se nelíbí Bruselu. Dobrindt ale přišel s plánem, jak EU zabránit, aby zavedení známek zastavila. V zákoně, který známky zavede, nebude o slevě pro místní ani slovo. Silniční daň totiž klesne úpravou příslušného zákona, formálně nezávisle na známkách.

O svůj díl se hlásí i spolkové země

Příjmy z prodeje známek mají plynout na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury. O svůj díl se hlásí i spolkové země. „Když se bude mýto vztahovat i na zemské a místní silnice, musí se na zisku podílet i spolkové země,“ řekl deníku Die Welt ministr dopravy Šlesvicka-Holštýnska Reinhard Meyer, který je zároveň předsedou sdružení německých ministrů dopravy.

Koaliční SPD návrh křesťanských demokratů podporuje. „V prvních šesti měsících vlády SPD vždy dodržovala koaliční smlouvu,“ prohlásil místopředseda poslanců sociálních demokratů Sören Bartol. Strana ale podle něj Dobrindtův plán důkladně prověří, aby si byla jistá, že odpovídá povolební dohodě obou partají.

Naopak Zelení známku ostře kritizují. Podle šéfa parlamentní frakce strany Antona Hofreitera jde o „absurdní, zcela nezodpovědný koncept, který v této formě nemá v Evropě obdoby“. Především pro příhraniční regiony prý bude mít zavedení silničních vinět hospodářské dopady.