Němečtí stojvůdci odmítli zkrátit stávku, potrvá do neděle

Shromáždění stávkujících strojvůdců v Kolíně nad Rýnem

Shromáždění stávkujících strojvůdců v Kolíně nad Rýnem Zdroj: ctk/ap

Němečtí strojvůdci nezkrátí stávku a práci obnoví až v neděli dopoledne, oznámil šéf Odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky. Odmítl přitom návrh vedení dopravce Deutsche Bahn, aby spor o pracovní podmínky vedl nezávislý zprostředkovatel.

Vedení DB ve středu vyzvalo strojvůdce k ukončení stávky a k obnovení rozhovorů. Vzhledem k tomu, že přímá jednání dosud nevedla k výsledku, navrhlo jako zprostředkovatele bývalého braniborského zemského premiéra Matthiase Platzecka ze sociální demokracie (SPD).

Weselsky po jednání GDL odmítl žádost o ukončení stávky i o zahájení zprostředkovaných jednání. Podle něj se odbory nevrátí k jednacímu stolu, dokud vedení DB nestáhne svou podmínku, že kolektivní smlouvy se svazem GDL a s konkurenčními odbory EVG budou obsahově shodné.

DB trvají na tom, že se smlouvy s oběma odbory musí obsahově shodovat. „Lidé na stejných pracovních pozicích musí dostávat stejnou mzdu. Není možné, aby byl někdo lépe odměňován jen proto, že je členem některých konkrétních odborů,“ řekl v televizi N24 mluvčí dopravce Achim Stauss.

Osmá stávka od podzimu

Stávka v osobní dopravě začala v úterý, strojvůdci nákladních vlaků zastavili práci už v pondělí dopoledne. Je to nejdelší stávka v historii DB a už osmá od letošního podzimu, kdy vypukl spor mezi svazem GDL a vedením dopravce.

Svaz GDL požaduje zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin. Chce také nově zastupovat i průvodčí a personál jídelních vozů, za které dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.

Stojí až dvě třetiny vlaků

Vedení DB nabídlo strojvůdcům zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie tisíc eur (27 400 korun). Přislíbilo také přijmout nových 300 strojvůdců, aby bylo možné omezit přesčasy.

Kvůli stávce jezdí na dálkových tratích zhruba třetina vlaků, v regionální a městské dopravě v závislosti na oblasti 15 až 60 procent vlaků. Protestní akce strojvůdců zasáhla i spojení Prahy s Berlínem, vlaky na německém území končí v Drážďanech.