Nové systémy propojují Česko s Evropskou železnicí

Hlavní nádraží v Praze

Hlavní nádraží v Praze Zdroj: Honza Groh, Wikimedia Commons

Tuzemská železnice prochází nenápadnou, ale o to zásadnější proměnou. Nové komunikační a zabezpečovací systémy za miliardy korun ji propojí s železničními sítěmi po celé Evropě. Nejnovějším počinem je včerejší spuštění sítě GSM-R na trati z Děčína přes Ústí nad Labem a Mělník do Kolína. Nový systém představuje železniční obdobou běžného GSM známého z mobilních telefonů.

„Síť GSM-R umožňuje železničním dopravcům komunikovat prostřednictvím jediné vozidlové radiostanice v rámci celé Evropy,“ uvedl náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmír Nejezchleb. Stavba systému na důležité nákladní tepně, jehož dodavatelem je Kapsch CarrierCom, trvala dva roky a stála 340 milionů korun.

Díky novému zařízení podle evropského standardu se zlepší i výměna informací mezi vlakem a dispečerem, který může snáze zabránit nehodě. GSM-R už v tuzemsku funguje na prvním a druhém koridoru. Podle plánů Evropské komise se má pokrytí rozšířit na další klíčové tratě, mezi které patří hlavně třetí a čtvrtý koridor, spojnice Českých Budějovic a Plzně nebo podkrušnohorská magistrála z Ústí nad Labem přes Chomutov do Chebu.

„Systém GSM-R je považován za jeden z nejúspěšnějších evropských projektů. Postupně se stal z evropského standardu standardem celosvětovým,“ uvedl šéf Kapsche Karel Feix.

Nový systém pomůže ke zvýšení rychlosti

Podle ředitele SŽDC Jiřího Koláře by koridory měly být pokryty do konce roku 2018. Tím ale automatizace české železnice nekončí. Ke stejnému datu by měl být na koridorech instalován nový zabezpečovací systém ETCS, který v Evropě nahradí dvě desítky různých národních standardů. V českých zemích jej po dlouhém testování staví firma AŽD Praha zatím mezi Břeclaví a Kolínem. Díky zařízení, které na zmíněném úseku vyjde na 600 milionů korun, se mimo jiné bude moci zvýšit rychlost a odpadne přepřahání lokomotiv na hranicích. ETCS funguje na základě signálu GSM-R.

Další fází pak zřejmě bude automatické vedení vlaku (AVV), které bude ovládat pohon a brzdy bez zásahu strojvedoucího, a to s přesností na jeden metr. Předpokládané miliardové investice ale závisejí především na množství peněz, které v příštím období pošle Evropská unie. Už nyní na nejmodernější železniční technologie v tuzemsku přispívá až 85 procenty.

Automaty versus výpravčí
V návaznosti na zavádění nových systémů na kolejích chystá správa železnic na rok 2015 otevření obřího dispečerského pracoviště v Praze za půl miliardy korun. Dispečink by měl do roku 2020 postupně převzít řízení hlavních tratí v Čechách a tím připravit o práci třetinu z nynějších zhruba 4500 výpravčích. Červené čepice zůstanou jen na vedlejších tratích. Podobný dispečink pro Moravu, který už funguje v Přerově, řídí stovky kilometrů tratí.