Nový podnik „krále“ českých lokálek vydělal půl milionu korun
„První rok provozu nepřinesl žádná velká překvapení. Výjimkou je pouze Hvozdnický expres, kde byla poptávka o poznání silnější, než jsem čekal,“ řekl deníku E15 Šatava. Hvozdnický expres je přezdívka lokálky z Opavy do Jakartovic, kde kraj před několika lety přestal objednávat pravidelnou každodenní dopravu.
Mikroregion si zde ale objednal u Railway Capital víkendový provoz, který byl letos rozšířen i na páteční podvečerní jízdu a prodloužen až na konečnou do Svobodných Heřmanic. Tamní zatopený lom láká ke koupání celé Opavsko.
Firma jezdí se starými motoráky „osmsetdesítkami“ ještě na tratích Moravské Budějovice–Jemnice, Lovosice–Most, což je takzvaná Švestková dráha, a Kadaň–Podbořany, tedy takzvaná Doupovská dráha. Všechny měly podobný osud. Obce či mikroregiony platí za vlaky mezi šedesáti a sedmdesáti korunami za kilometr, což podle Šatavy zaručuje zhruba pětiprocentní zisk.
Pomáhají výluky
Mnohem výnosnějším byznysem je ale pro novou firmu půjčování dieselových lokomotiv stavebním firmám při opravách nebo modernizacích tratí. Firma provozuje celkem čtyři lokomotivy, dvě větší pomáhají při výlukách, dvě menší slouží na vlečkách.
Právě výluky tvoří hlavní část zisku, letošní rok je přitom na drážní výluky nejbohatší v historii. Railway Capital také obchoduje s kolejovými vozidly. „Když je člověk shání, tak občas narazí na něco, co sám nepotřebuje, ale lze to dobře prodat dál,“ doplnil Šatava.
Jan Šatava: Moderní vozidla jsou pro lokálky drahá
Boris Čajánek: Úzkokolejka by měla být fenoménem regionu