Nový podnik „krále“ českých lokálek vydělal půl milionu korun

České dráhy prodaly depo Františka Křižíka v Táboře
na začátku unikátní dráhy do Bechyně. Zchátralou „stodolu“ i s kolejí koupila manželka Jana Šatavy Anna, provozovatelem koleje ve smyslu drážního zákona je Railway Capital. Firma budovu, kterou po desítky let využívali bezdomovci, rekonstruuje. Umístila do ní rovněž lokomotivy Hektor a Faur

České dráhy prodaly depo Františka Křižíka v Táboře na začátku unikátní dráhy do Bechyně. Zchátralou „stodolu“ i s kolejí koupila manželka Jana Šatavy Anna, provozovatelem koleje ve smyslu drážního zákona je Railway Capital. Firma budovu, kterou po desítky let využívali bezdomovci, rekonstruuje. Umístila do ní rovněž lokomotivy Hektor a Faur Zdroj: Jan Sindelar, E15

Depo Františka Křižíka v Táboře, které koupila společnost Railway Capital
Depo Františka Křižíka v Táboře, které koupila společnost Railway Capital
Šéf Railway Capital Jan Šatava
Depo Františka Křižíka v Táboře, které koupila společnost Railway Capital
4
Fotogalerie
Někdejší tvář Jindřichohradeckých místních drah a nekorunovaný král českých lokálek Jan Šatava se už přes rok činí ve své nové firmě Railway Capital. A celkem úspěšně. Společnost, která mimo jiné provozuje víkendové spoje na čtyřech opuštěných regionálních tratích, za loňský rok vydělala půl milionu korun při obratu 3,5 milionu. A letošek má být násobně lepší.

„První rok provozu nepřinesl žádná velká překvapení. Výjimkou je pouze Hvozdnický expres, kde byla poptávka o poznání silnější, než jsem čekal,“ řekl deníku E15 Šatava. Hvozdnický expres je přezdívka lokálky z Opavy do Jakartovic, kde kraj před několika lety přestal objednávat pravidelnou každodenní dopravu.

Mikroregion si zde ale objednal u Railway Capital víkendový provoz, který byl letos rozšířen i na páteční podvečerní jízdu a prodloužen až na konečnou do Svobodných Heřmanic. Tamní zatopený lom láká ke koupání celé Opavsko.

Firma jezdí se starými motoráky „osmsetdesítkami“ ještě na tratích Moravské Budějovice–Jemnice, Lovosice–Most, což je takzvaná Švestková dráha, a Kadaň–Podbořany, tedy takzvaná Doupovská dráha. Všechny měly podobný osud. Obce či mikroregiony platí za vlaky mezi šedesáti a sedmdesáti korunami za kilometr, což podle Šatavy zaručuje zhruba pětiprocentní zisk.

Pomáhají výluky

Mnohem výnosnějším byznysem je ale pro novou firmu půjčování dieselových lokomotiv stavebním firmám při opravách nebo modernizacích tratí. Firma provozuje celkem čtyři lokomotivy, dvě větší pomáhají při výlukách, dvě menší slouží na vlečkách.

Právě výluky tvoří hlavní část zisku, letošní rok je přitom na drážní výluky nejbohatší v historii. Railway Capital také obchoduje s kolejovými vozidly. „Když je člověk shání, tak občas narazí na něco, co sám nepotřebuje, ale lze to dobře prodat dál,“ doplnil Šatava.

Jan Šatava: Moderní vozidla jsou pro lokálky drahá

Boris Čajánek: Úzkokolejka by měla být fenoménem regionu