O nejlepší místa na pražském letišti se utká šest taxislužeb

Taxi na pražském letišti

Taxi na pražském letišti Zdroj: Stepan Bruner, E15

Do tendru na provozování taxislužby na pražském letišti se přihlásilo šest firem, včetně jednoho ze stávajících provozovatelů, společnosti Fix. Deníku E15 to řekl člen představenstva Letiště Praha Jiří Petržilka. Druhý ze současných nájemců prioritní plochy na letišti, AAA Radiotaxi, se výběrového řízení neúčastní. Firma měla k tendru řadu výtek, podle Petržilky jsou ale neopodstaněné.

Kromě Fixu se do tendru hlásí Taxi Praha, Tick Tack, Halotaxi, Sedop a Modrý anděl, který nedávno oznámil spojení s konkurenční Speed Cars. V prvním kole letiště vyhodnotí, zda taxislužby plní kvalifikační, v druhém kole, které proběhne formou elektronické aukce, letiště vybere dvě nejvyšší nabídky.

Vítězové získají od začátku přístího roku na pět let přístup do vyhrazených pruhů nejblíže letištním terminálům. Kolik jsou ochotní za toto privilegium zaplatit, nechtěl Petržilka sdělit s tím, že závazné jsou až částky v druhém kole tendru. „Máme zkušenost, že nabídky v elektronické aukci jsou výrazně odlišné,“ vysvětlil.

V podmínkách výběrového řízení klade Letiště Praha důraz na kvalitu služeb, požaduje mimo jiné jazykově vybavené řidiče, vozy staré maximálně tři roky a přistavení vozu před terminál pět minut po objednání. Nyní se totiž stává, že zvláště v pozdních večerních hodinách v noci taxíky na letišti chybí. „Dostupnost je přitom pro cestujícího jedním z nejdůležitějších kritérií,“ uvedla mluvčí letiště Marika Janoušková. Pokud se čekání na taxi protáhne, může provozovateli podle nových podmínek udělit pokutu ve výši až šesti měsíčních nájmů.

Letiště původně zvažovalo, že po účastnících tendru bude požadovat minimální počet vozů na zajištění služby, nakonec ale od tohoto požadavku po diskuzi s potenciálními zájemci upustilo a nahradilo jej stanovením časového limitu. „Panuje shoda na tom, že letiště má požadovat parametr, který pozná zákazník,“ uvedl Petržilka.

Pokuty narazily na odpor

Na podmínky tendru si současní provozovatelé taxislužby na letišti stěžovali u předsedy představenstva Českého aeroholdingu Václava Řehoře a ministra financí Andreje Babiše, pod jehož rezort letiště spadá. Vadí jim hlavně údajná neprůhlednost tendru a hrozba vysokých pokut za pozdní příjezdy řidičů.

Podle Petržilky jsou ale pokuty reakcí na potíže s řidiči stávajících provozovatelů. „V minulosti jsme zde bohužel měli několik incidentů, a proto jsme navrhli změny současných smluv, aby se chování k zákazníkům výrazně zlepšilo,“ řekl s tím, že letiště nebude pokuty rozdávat aumaticky. „Může se stát, že dojde k nějaké dopravní nehodě nebo že neočekávaně přistane přiliš mnoho letadel, a v takovém případě nebude pokutu požadovat,“ dodal.

Pražské letiště v posledních letech postupně reviduje všechny smlouvy se svými dodavateli. Staré smlouvy postupně ukončuje a místo nich vyhlašuje nová výběrová řízení. Podobný postup se již osvědčil například u tendru na provoz směnáren, který přinesl letišti vyšší příjmy.

Letišťní autobusy mají mít jednotnou barvu
Letiště Václava Havla jedná z pražským dopravím podnikem o barevném odlišení takzvaných aerobusů, tedy linek jezdících od stanic metra na letiště. Zvláštní zbarvení by mělo cestujícím spolu s vylepšeným značením ve stanicích metra a na letišti usnadnit cestujícím orientaci. Změna barev se má v první řadě týkat linky 119, na té by také časem mohly objevit nové autobusy.