O rozprodeji už se nemluví. Dopravní podnik ušetří tři miliardy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Petr Topic, E15

Pražskému dopravnímu podniku se podařilo odvrátit rozprodej majetku, o kterém ještě nedávno hlavní město uvažovalo. Provozní náklady, dostavba prodlouženého úseku metra A, distribuce jízdních dokladů a IT služby, úspory v těchto oblastech mají přinést pražskému dopravnímu podniku v hospodaření navíc tři miliardy korun.

Ještě loni v září přitom primátor Tomáš Hudeček kvůli ekonomickým problémům společnosti zvažoval jako jednu z možností rozprodej městské firmy. Teď už o něm vedení města nehovoří.

Až 2,3 miliardy korun se podařilo podniku ušetřit podle mluvčího Jiřího Štábla na dostavbě metra A. Dodal, že úspora ještě naroste. Podnik toho podle mluvčího dosáhl změnou řízení projektu stavby a odstraněním problémů se zasmluvňováním či kategorizací víceprací.

Stamilionové úspory si podnik slibuje od podpisu dodatků ke smlouvě o nákupu tramvají ForCity, a to i přesto, že původně usiloval o snížení počtu objednaných strojů, ke kterému nakonec nedošlo. Finální dohoda mezi dopravním podnikem a dodavatelem Škodou Transportation počítá s rozložením splátek na období delší o čtyři roky.

Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu částky, tedy 1,14 miliardy korun. Součástí dohody se Škodou, je i to, že Praha bude moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To prý zvýší efektivitu dopravy.

Průhlednější smlouvy

Další úspory dopravní podnik vyčíslil ve výši 110 milionů korun za první čtyři měsíce letošního roku v oblasti provozních nákladů, podle Štábla zejména díky vypovídání nevýhodných smluv z minulosti, přesoutěžení zakázek a převedením IT služeb či prodeje a distribuce jízdních dokladů pod dopravní podnik.

Mzdy zaměstnanců dopravního podniku naopak zůstaly stejné, i když se úprava kolektivní smlouvy řešila už za tehdejšího ředitele dopravního podniku Milana Křístka. „Nebylo zatím nutné, aby po sociálních partnerech, tedy odborových organizacích v rámci DPP, požadovalo nové vedení společnosti úpravu stále platné kolektivní smlouvy a úpravu mezd,“ uvedl Štábl.

Nedošlo ani k úpravám jízdného. Dopravní podnik by sice zdražení jízdného uvítal, ale samotné rozhodnutí je podle Štábla plně v kompetenci představitelů Prahy.