Obalové trendy? Důležitá je variabilita a možnost opětovného použití, říká odborník

Řekněme si to bez obalu: nevhodně zabalené zboží prostě bezpečně nepřevezete. Obaly jsou důležitou logistickou disciplínou, a proto má skupina Geis speciální produkt, který nazvala jednoduše Obaly. Vedoucím tohoto produktu je Tomáš Körner, obalový specialista, kterého jsme se zeptali, jaká situace v jeho oboru aktuálně panuje.

Jaké jsou aktuální trendy v přepravních obalech?

Pohled na obaly a obalové materiály se v poslední době mění. Zájmem zákazníků je, aby nejen přímo prodejní obal, ale také přepravní a skupinové balení nemělo pouze „balicí" funkci, tedy sloužilo jen jako ochrana zboží, ale záleží jim i na designu a přidané hodnotě takových obalů. Stále více platí, že i přepravní obal může prodávat. Extrémem v tomto trendu jsou ale naprosto nesmyslná balení, která například neodpovídají velikosti výrobku, jsou předimenzovaná ve spotřebě materiálu nebo mají vysoké náklady na samotnou výrobu. Ve finále tvoří obal značnou část prodejní ceny, do níž se navíc promítají i zvýšené náklady na přepravu „vzduchu“. Dalším směrem, kterým se aktuálně zabýváme, jsou ekologické „zelené“ obaly. Problém je, že na trhu momentálně v tomto sortimentu není příliš široká nabídka. Ekologické obaly jsou několikanásobně dražší než klasické, a proto se setkáváme s kuriózní situací, že zákazník chce prostřednictvím obalů působit ekologicky, ale skutečná ekologičnost ho v podstatě nezajímá. Dává přednost ekonomickému hledisku.

Setkáváte se s celou řadou klientů. Podle jakých kritérií se při výběru obalů řídí?

Zajímavé je, že na rozdíl od velkých zákazníků, kteří dávají přednost flexibilitě a rychlosti dodávek, menší zákazníci mají v otázce balení vyšší nároky a také více specifických požadavků. A samozřejmě téměř u všech zákazníků je podstatným kritériem poměr mezi efektivitou obalového řešení a jeho cenou. To je také jeden z důvodů, proč při specifikaci nového obalového řešení očekávají, že k finálnímu zabalení zboží povede co nejméně kroků, což zkrátí čas a náklady na manipulaci.

Můžete popsat, jaký typ zákazníků se nejvíce podílí na kvalitativním rozvoji vašeho oboru?

Tahounem ve vývoji efektivního balení je aktuálně oblast e-commerce. Pro tento typ zákazníků připravujeme třeba stále více žádané variabilní krabice, které se dají velmi jednoduše přizpůsobit objemu zásilky, a není třeba řešit různé velikosti. Žádané jsou také krabice, které mohou zákazníci e-shopů znovu použít, například v případě reklamace či vrácení zboží. Všichni ale máme podobný společný cíl – snížení nákladů na obal a zároveň správný environmentální přístup. Pro příklad – pokud zákazník využívá kartonové krabice se 60 x 40 cm, ale s různou výškou, tak je výhodné použít krabici s rylem, u níž lze výšku variabilně upravit. Zákazník tak získá krabici, kterou lze použít pro výrobky vysoké 40, 45, 50, 55 nebo 60 cm. A optimalizuje jak skladovou zásobu, tak i čas na výběr vhodného balení. Balič vezme krabici, naskládá do ní zboží a následně krabici jednoduše výškově upraví.

V souvislosti s obaly je často diskutovaná otázka ekologie. Jaký je váš postoj k této problematice?

Vše směřuje k tomu, aby výroba obalových materiálů byla co možná nejekologičtější a šetrná k životnímu prostředí. S tím nelze než souhlasit. Nicméně poslední výzkumy i názory odborníků ze zkušebních laboratoří nebo specialistů na likvidaci odpadu ukazují, že náhrada plastů za rostlinné materiály nebo papír není cestou. Výroba ekologických materiálů stejně jako jejich likvidace přináší nové problémy a zatěžuje životní prostředí stejně, nebo dokonce ještě více. Východiskem a nejvíce „zeleným“ řešením je skutečně zdravá spotřeba jednoduchých obalů, které by byly vratné, vícekrát použitelné a dále zpracovatelné. Moje rada tedy zní, nedělejme z obalů vědu, používejme selský rozum, snažme se sjednocovat obalové materiály pro různé typy výrobků a maximálně omezit kreativitu balicích pracovníků. Tím zefektivníme celý balicí proces.