Obchodní válka ukusuje zisk nákladním aerolinkám, ceny jako za krize ale zatím nesnižují

Lufthansa - MD11

Lufthansa - MD11 Zdroj: Lufthansa

Boeing 757 v barvách UPS na letišti v Praze
Air Atlas Boeing 747
3
Fotogalerie

Poptávka po rychlé přepravě zboží s vysokou hodnotou klesá v posledních měsících úměrně se zaváděním cel a eskalací obchodní války mezi USA a Čínou. Doplácejí na to především nákladní aerolinky, které se zároveň obávají nových cel, jež mají vejít v platnost se začátkem září.

Akcie jednoho z lídrů letecké cargo přepravy Atlas Air v reakci na situaci na trhu ve čtvrtek odepsaly 25 procent. Jednalo se o nejrychlejší propad od roku 2008 a tříleté minimum, na které se společnost poskytující služby Amazonu nebo DHL dostala.

Pokles zaznamenal také letecký koncern Air France-KLM, jehož pět nákladních boeingů utržilo ve druhém čtvrtletí roku o 7,5 procenta méně než za stejné období loni. Již dříve si na výrazný pokles zisku stěžovala také Lufthansa, která oznámila možné škrty a snížení přepravní kapacity.

Podle dat meziárodní letecké asociace IATA klesla v prvních pěti měsících roku poptávka po letecké nákladní přepravě o 3,3 procenta meziročně, nejvýznamnější byl pak propad ve východni Asii. Zde klesl zájem o 7,8 procenta, Střední východ pak zaznamenal pokles o téměř tři procenta. 

Letečtí přepravci v reakci na nedávné dění ještě zmírnili výhled zisku pro celý letošní rok. „Pokud se obchodní situace nezlepší, může se situace zhoršit daleko víc,“ uvedl pro CNBC analytik společnosti Fortune Aviation Services Stephen Fortune. Šéf Atlas Air Bill Flynn nicméně přiznává, že nízká poptávka zatím aerolinku nedostala do situace, kdy by musel snižovat ceny za přepravu. K tomu kroku musela přistoupit například v průběhu krize před deseti lety.