Objednávkovou bitvu v Paříži vyhrál Airbus

Airbus A380 prolétá před čekajícím Airbusem M400

Airbus A380 prolétá před čekajícím Airbusem M400 Zdroj: profimedia.cz

50. aerosalon v Paříži začal deštivým počasím
Boeing 787 Dreamliner aerolinek Qatar Airways má za úkol demonstrovat, že potíže s bateriemi jsou minulostí
Expozice výrobce motorů CFM International
Zatímco civilní letecký průmysl se těší na příliv objednávek, zájem o vojenské letouny je v posledních letech chabý
Ruský cvičný letoun Jakovlev Jak-130
13 Fotogalerie
bru
Vlna objednávek v poslední den Pařížského aerosalonu pomohla Airbus porazit odvěkého rivala Boeing v každoroční bitvě o zakázky na největší akci svého druhu v leteckém průmyslu. Evropský výrobce letadel si z letiště Le Bourget odváží objednávky v hodnotě 69 miliard dolarů.

Aerolinky a leasingové společnosti si od Airbusu od pondělí do čtvrtka objednaly 466 letadel. Evropský výrobce mohutně finišoval ve čtvrtek, kdy získal zakázky na 90 strojů. Boeing udal 442 letadel v ceníkové ceně přes 66 miliard dolarů. Aerolinky ale při hromadných objednávkách běžně získávají výrazné slevy, jejich výše se obvykle nezveřejňuje.

„Déšť nám přinesl štěstí,“ prohlásil šéf Airbusu Fabrice Brégier s odkazem na proměnlivé počasí, které v Paříži od začátku týdne panovalo. Loni Airbus souboj s Boeingem prohrál a celý aerosalon, který se jednou za dva roky koná v britském Farnborough, byl loni co do objednávek mnohem slabší. Boeing získal objednávky za necelých 40 miliard dolarů, Airbus jen za 17 miliard. Letos Airbus dokázal o 1,5 miliardy dolarů překonat i hodnotu smluv z roku 2011.

Airbus dokázal na poslední chvíli překvapit pevnou objednávkou od United Airlines na 35 kusů nejdelší verze svého nového modelu A350, který před týdnem absolvoval svůj první testovací let a ještě dnes by měl přeletět nad letištěm Le Bourget, které se na závěr veletrhu otevřelo pro běžné návštěvníky.

Navzdory nedávným technickým potížím se dařilo i Boeingu 787 Dreamliner, který je přímým konkurentem A350. Rovněž United Airlines si objednaly 20 dreamlinerů verze -1000 navzdory tomu, že jiný již dodaný dreamliner těchto amerických aerolinek musel ve středu nouzově přistát kvůli signalizaci nízké hladiny oleje. Boj kompozitových letounů určených pro dálkové lety na trhu o velikosti jednoho bilionu dolarů se stal centrem pozornosti na aerosalonu.

Rétorická příprava na konkurenční boj

Zájem na sebe ale dokázala strhnout i válka slov mezi manažery Airbusu a Boeingu o připravovaná dvoumotorová letadla s 350 a více sedadly. Airbus chce s A350 konkurovat nejen dremlinerům, nejdelší verze označovaná koncovkou -1000 má zaútočit na Boeing 777-300 a jeho připravovaného nástupce 777X a připravit tak amerického rivala o dlouholetou dominanci v tomto segmentu trhu.

Boeing tvrdí, že 777X bude při přepočtu na sedadlo o pětinu úspornější než současná letadla. Airbus oponuje, že Američané tohoto čísla dosahují jen díky plánovanému těsnějšímu uspořádání sedaček. Podle zdrojů agentury Reuters chce Boeing do nového letounu dostat deset sedadel do jedné řady oproti současným devíti a tím posunout kapacitu na 406 cestujících.

Obránci Boeingu dodávají, že 777X bude úspornější i při zachování dosavadního rozmístění sedaček a navíc je díky širšímu trupu ve srovnání s A350 pohodlnější. Taková tvrzení lze nyní těžko ověřit. První A350-1000 se v provozu objeví v roce 2017, vývoj 777X teprve nedávno začal a Boeing chce mít hotovo na konci desetiletí.

Šéf prodeje Airbusu John Leahy upozorňuje, že argumenty Boeingu jsou v současné fázi vývoje letadla příliš odvážné. „Pochybujeme, že Boeing postaví takové letadlo, které dnes prezentuje. Je to papírové letadlo,“ řekl. Američané se ve slovní přestřelce nenechali zahanbit. „787 také označil za papírové letadlo. Spletl se a Airbus strávil sedm let a vydal miliardy eur, aby nás dohnal,“ prohlásil mluvčí Boeingu Charlie Miller. Analytici předpokládají, že válka silných vyjádření teprve začíná a vyvrcholí na listopadovém aerosalonu v Dubaji, kde se oba konkurenti zřejmě utkají o velkou zakázku aerolinek Emirates.