Obrázek za sedm tisíc, stěhování o patro výš za 30. ŘSD podle kontrolorů vyhazovalo peníze

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

pav , ČTK
Ředitelství silnic a dálnic má podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) mezery v hospodaření. Podle auditu ŘSD platilo přehnané částky za právnické služby, konkrétně 357 milionů korun od roku 2010 do března 2013. Náklady v tomto období významně rostly. ŘSD se hájí tím, že smlouvy vznikly za bývalého vedení.

Kontroloři také odhalili pochybení ve využívání firemních aut a velké rozdíly v nákladech na provoz mezi jednotlivými pracovišti ŘSD. Informovala o tom mluvčí NKÚ Olga Málková. ŘSD se hájí tím, že smlouvy vznikly za bývalého vedení.

Náklady na právní služby generálního ředitelství ŘSD se mezi lety 2010 a 2011 zvýšily o 62 procent na téměř 132 milionů korun za rok, v roce 2012 pak vzrostly o dalších devět procent na skoro 144 milionů korun. Generální ředitelství přitom využívalo k nasmlouvání právních služeb převážně rámcovou smlouvu uzavřenou se čtyřmi právními poradci do listopadu 2010. „Například s jedním z nich uzavřelo generální ředitelství 21 prováděcích smluv za celkem 109 milionů korun, z nichž 17 podepsalo těsně před koncem platnosti rámcové smlouvy,“ uvedl NKÚ.

Stěhování o dvě patra výš za 30 tisíc, obrázek ke směrnici za sedm tisíc

Dodané právní služby navíc v některých případech vůbec neodpovídaly rámcové smlouvě nebo obsahu prováděcí smlouvy, odhalila kontrola. Právní poradce tak za sazbu 3500 korun na hodinu například vytvářel obrázek ke směrnici (za sedm tisíc korun) nebo stěhoval archiv o dvě patra výš (za 29 750 korun). „U tří prováděcích smluv generální ředitelství kontrolorům nedoložilo, jaké služby byly na jejich základě poskytnuty,“ doplnil úřad.

Právní služby ŘSD byly zadávány na základě rámcových smluv, které uzavřelo ministerstvo dopravy v době působení ministra Aleše Řebíčka, uvedlo ŘSD s tím, že výši hodinové mzdy za činnost advokátů nemohlo podle smluv vzniklých za bývalého vedení měnit. V současnosti organizace vypisuje novou soutěž na poskytování právních služeb na čtyři roky za zhruba 150 milionů korun, čímž by náklady na právní služby měly do budoucna výrazně klesnout.

Kontrola také zjistila, že ŘSD rozdělilo zakázku na poradenství v oblasti krizového řízení za celkem 4,8 milionu korun na sedm menších zakázek. Tím stlačilo cenu pod limit pro zakázky malého rozsahu, a nemuselo tak vypisovat výběrové řízení. Podle NKÚ tak ředitelství porušilo zákon o veřejných zakázkách.

ŘSD podle NKÚ rovněž umožnilo zaměstnancům využívat služební auta pro osobní účely bez placení nájemného. Týkalo se to celkem 53 aut. „Řidiči těchto vozů přitom vykázali, že průměrně čtvrtinu až třetinu kilometrů najeli právě za soukromými účely. U některých aut to bylo ale až 85 procent najetých kilometrů,“ píše úřad.

Provoz služebního auta v Praze za dvojnásobnou cenu oproti Plzni

Odhaleny byly také výrazné rozdíly ve výdajích na běžný provoz jednotlivých pracovišť ŘSD. Například roční náklady na opravy a údržbu jednoho auta byly u Správy Plzeň 13 tisíc korun, zatímco u Závodu Praha téměř 25 tisíc korun. Vozy přitom byly srovnatelně staré a v Plzni navíc ročně najely o čtvrtinu kilometrů víc. Kontroloři zjistili velké rozdíly také v cenách za roční nájem pozemků k provozování čerpacích stanic.

Kontrola prověřovala výdaje generálního ředitelství, ředitelství závodů Praha a Brno a ředitelství správ Jihlava, Karlovy Vary, Pardubice a Plzeň. Vedle nákladů na právní, poradenské a konzultační služby se NKÚ zabýval také výdaji na výpočetní techniku, kancelářský materiál nebo úklid.

ŘSD sídlí v budově, kde musí platit nájem, i když se vystěhuje